Seuran tiedotteet

Tilaa syöte syöte Seuran tiedotteet
Me tulemme apuun!
Syötteen kokonainen osoite. 1 tunti 16 min sitten

Vastuullisesti vesillä – poikkeusajan ohjeet ja suositukset veneilijälle

13 tuntia 2 min sitten
Voimme myös poikkeusaikana nauttia vesilläolosta ja Suomen kauniista luonnosta veneillen, kun teemme sen vastuullisesti ja turvallisesti.

Meripelastusseura ja Suomen Purjehdus ja Veneily (SPV) toteuttivat yhdessä veneilijän ohjeistukset koronaepidemian ajalle. Ohjeistuksissa neuvotaan vastuulliseen veneilyyn ja käydään läpi, miten pelastus- ja avustustilanteessa tulisi toimia poikkeusaikana.

– Suomen kesä on hienoa aikaa. Noudattamalla näitä ohjeistuksia ja viranomaisten linjauksia voimme nauttia veneilystä raikkaassa ulkoilmassa. Otathan aina huomioon oman ja kanssaveneilijöiden terveyden ja muistathan, että voit omalla toiminnallasi hidastaa koronaviruksen leviämistä, SPV:n toiminnanjohtaja Jan Thorström sanoo.

Vapaaehtoiset meripelastajat tulevat apuun myös poikkeusaikana.

– Vesille lähtöön kannattaa valmistautua huolellisesti, koska poikkeusaikana avun saaminen voi kestää normaalia kauemmin, muistuttaa Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström.

– Jos kuitenkin tarvitset apua, näitä ohjeita noudattamalla suojaat pelastusalusten miehistöjä koronatartunnalta ja varmistat osaltasi, että meripelastajat pysyvät vesillä kaikkien turvana, Nordström jatkaa.

Lataa tästä pdf-muotoiset ohjeistukset suomeksi ja ruotsiksi.

 

The post Vastuullisesti vesillä – poikkeusajan ohjeet ja suositukset veneilijälle appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vapaaehtoisilla meripelastajilla ennätyskiireinen kevät

Ke, 05/27/2020 - 18:44
Meripelastusseuran vapaaehtoisten apua tarvitaan vesillä yhä useammin. Pelastus- ja avustustehtäviä on tänä keväänä kertynyt jo 154 kun viime vuonna samaan aikaan niitä oli 111. Meripelastajat kehottavat valmistautumaan vesille lähtöön huolella.

Vapaaehtoisten meripelastajien apua oli toukokuun viimeisen viikon alkaessa saanut yhteensä 267 ihmistä. Kiireisin meripelastajien kevät on ollut Suomenlahdella, jossa veneilykausi alkoi lämpimän kevään myötä tavallista aikaisemmin.

– Lämmin ja kaunis sää lisää selvästi tehtävien määrää. Toissa kesänä rikottiin lämpöennätyksiä ja myös Meripelastusseuran tehtävämäärä nousi ennätystasolle, kertoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström. – Tänä vuonna varaudumme myös kiireiseen kauteen. Uskon, että entistä useampi suuntaa vesille ja saaristoon, kun ulkomaanlomat on peruttu.

Suurin osa vapaaehtoisten meripelastajien tehtävistä aiheutuu veneeseen tulleesta teknisestä viasta tai veneilijän merimiestaidollisesta virheestä. Monessa tapauksessa pulaan joutuminen olisi voitu välttää panostamalla veneen huoltoihin ja päivittämällä varusteet.

– Vesille lähtöön kannattaa nyt valmistautua erityisen huolellisesti, koska poikkeusaikana avun saaminen saattaa kestää normaalia kauemmin, muistuttaa Jori Nordström.

Veneilytaidot kuntoon

Myös veneilijän oma osaaminen on nyt aika päivittää kuntoon.

– Maanantaina 1.6. voimaan tuleva uusi vesiliikennelaki edellyttää, että myös huviveneellä on päällikkö, joka vastaa veneen kulusta ja koko venekunnan turvallisuudesta, Jori Nordström kertoo. – Päällikkö on vastuussa muun muassa turvallisuusvarusteista sekä siitä, että pelastusliivit on puettu olosuhteiden niin vaatiessa ja kaikki veneessä olevat osaavat toimia hätätilanteessa.

Hyvään merimiestapaan kuuluvat turvalliset toimintatavat on helppo kerrata Meripelastusseuran Veneilytaito-verkkokursseilla. Kaikille avoin verkkokoulutus koostuu kolmesta kokonaisuudesta, jotka ovat Päällikön vastuu, Veneile turvallisesti sekä Toiminta hätätilanteessa. Tutustu kursseihin osoitteessa veneilytaito.fi.

The post Vapaaehtoisilla meripelastajilla ennätyskiireinen kevät appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Uudet PV3-luokan pelastusveneet käyttöön

Ma, 05/18/2020 - 11:18
Meripelastusseuran uusimman PV3-luokan pelastusveneen käyttäjäkoulutus pidettiin viikonloppuna Bågaskärin toimintakeskuksessa. Sunnuntaina alus suuntasi tuoreen miehistönsä kanssa kohti Kemiönsaaren asemapaikkaansa.

Sekä Kemiönsaaren dieseljet-propulsiolla kulkeva PV3 että Konnevedelle sijoitettava sarjan ensimmäinen perämoottoreilla varustettu vene on nyt vastaanotettu, ja ne aloittavat päivystyksen asemillaan kesäkuun aikana. Konneveden miehistön käyttäjäkoulutus järjestetään tulevana viikonloppuna.

PV3 valmiina lähtemään Kemiönsaaren meripelastusasemalle (kuva Tuomas Kalanti). Kemiönsaaren miehistön käyttäjäkoulutusta (kuva Tuomas Kalanti).

 

PV3-sarjan ensimmäinen alus, PV Aisko on ollut Helsingin Meripelastusyhdistyksen käytössä jo viime kesästä lähtien, ja se suoritti viime kaudella 75 pelastus- ja avustustehtävää. Sarjan seuraavat veneet sijoitetaan suunnitelmien mukaan Tornioon ja Tammisaareen, ja ne valmistuvat kesällä 2021.

PV Aisko ja Konneveden pelastusvene Helsingin Matosaaren asemalla (kuva Sari Leppävuori). Ryhdy Laivanvarustajaksi

Uusien pelastusalusten hankinta on Meripelastusseuralle iso taloudellinen ponnistus. STEA:n veikkausvoittovaroista myöntämä tuki kattaa hankintakustannuksista 70 prosenttia. Loput on Meripelastusseuran ja jäsenyhdistysten rahoitettava itse. Etsimmekin nyt tukijoita seuraavien pelastusalusten hankinnan omavastuuosuuksien kattamiseksi. Seuraavat uudet alukset sijoitetaan Meri-Lapin Tornion, Tammisaaren ja Pirkanmaan Valkeakosken pelastusasemille. Voisiko sinun yrityksesi olla uuden pelastusveneen Laivanvarustaja? Lue lisää

Ryhdy laivanvarustajaksi

The post Uudet PV3-luokan pelastusveneet käyttöön appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Uusi vesiliikennelaki korostaa päällikön vastuuta

Ti, 05/12/2020 - 17:29
Veneilyyn liittyvä lainsäädäntö on ollut pirstaleista ja vanhentunutta. Kesäkuun alussa voimaan tuleva uusi vesiliikennelaki tarkentaa pelisääntöjä ja lisää päällikön vastuuta.

Suomi on maailman venetiheimpiä maita väkilukuun suhteutettuna. Maassamme arvioidaan olevan lähes 1,2 miljoonaa huvivenettä. Lukuun sisältyvät toki myös soutuveneet ja muut pienemmät veneet.

Uusi vesiliikennelaki ajanmukaistaa ja kokoaa yhteen vesiliikenteen liikennesäännöt ja liikennemerkit. Uudistuksen tavoitteena on lisätä vesiliikenteen turvallisuutta ja vastuullista veneilyä.

Päällikkö vastaa

Uuden lain mukaan jokaisella vesikulkuneuvolla on oltava päällikkö, joka vastaa sen kulusta ja koko venekunnan turvallisuudesta. Veneen kunnosta huolehtiminen ja veneessä olevien riittävä ohjeistaminen on myös päällikön vastuulla.

Lisäksi päällikön vastuulle kuuluu, että kaikilla on pelastusliivit päällä olosuhteiden niin vaatiessa. Olosuhteiden arvioinnissa pitää ottaa huomioon erityisesti sää, mutta myös käytössä olevan veneen tyyppi ja nopeus sekä mukana olevien mahdolliset henkilökohtaiset rajoitukset.

Vesikulkuneuvossa on käytettävä asianmukaisia merikarttoja ja merenkulkujulkaisuja, jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua. Plotteri ei riitä, koska sen kartta-aineistot voivat olla vanhoja ja puutteellisia.

Myös veneessä vaadittavien varusteiden mukanaolo ja kunto ovat päällikön vastuulla. Pelastusliivien tai kelluntapukineiden lisäksi muita pakollisia varusteita moottorikäyttöisessä veneessä tai yli viiden metrin pituisessa purjeveneessä ovat tyhjennysväline ja veneen koosta riippuen airot, mela tai ankkuri köysineen. Moottoritehon kasvaessa tai mikäli veneessä on esimerkiksi polttolaitteita, tulee mukana olla lisäksi käsisammutin.

Mikä muu muuttuu?

Uuden lain myötä vuokraveneeksi lasketaan ainoastaan miehitettynä vuokrattava vene. Pelkän veneen vuokraaminen siis helpottuu. Vuokraveneitä ei jatkossa tarvitse enää katsastaa ja erilliset varustevaatimukset poistuvat. Tulonhankkimistarkoituksessa toimivalta vuokraveneen kuljettajalta edellytetään kuitenkin vuokraveneen kuljettajan pätevyyskirjaa, ja toimintaan sovelletaan merilakia.

Vesikulkuneuvojen rekisteröintiin laki ei tuo suuria muutoksia. Jatkossakin kaikki moottorilla tai purjeella varustetut vesikulkuneuvot, joiden rungon pituus on vähintään 5,5 metriä tai moottoriteho vähintään 15 kilowattia, on rekisteröitävä. Ulkomailta ostettujen veneiden rekisteröintiä laki helpottaa, sillä jatkossa on mahdollisuus purjehtia vene Suomeen ja hoitaa rekisteröinti seitsemän vuorokauden kuluessa maahan saapumisesta.

Vesiliikenteen sanktiojärjestelmä on myös uudistettu ja lakiin on tuotu rikesakkojärjestelmän tilalle liikennevirhemaksu. Se voidaan määrätä esimerkiksi varustepuutteista, ylinopeudesta tai kulkuvalojen käyttämättä jättämisestä.

Tutustu uuteen vesiliikennelakiin.

Trossi on vastuullisen veneilijän merkki

Vastuullinen veneilijä ottaa turvallisuusasiat vakavasti. Ennen vesille lähtöä hän panostaa veneen huoltoon, tutustuu uuteen vesiliikennelakiin ja kertaa merimiestaidot. Vesillä hän noudattaa hyvää merimiestapaa ja huomioi muut vesilläliikkujat. Veneensä turvana fiksulla veneilijällä on kaiken varalta Meripelastusseuran Trossi-jäsenpalvelu.

Turvalliseen vesillä liikkumiseen kuuluvat tiedot ja taidot kertaat kätevästi verkossa, veneilytaito.fi.

(Uutta vesiliikennelakia käsittelevä teksti on lyhennelmä Trossi-jäsenlehdessä julkaistusta Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Kimmo Patrakan artikkelista. Kuva Traficom.)

The post Uusi vesiliikennelaki korostaa päällikön vastuuta appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Suomi ja Viro kehittävät yhdessä Itämeren turvallisuutta

Pe, 05/08/2020 - 10:58
Suomen Meripelastusseura ja Viron vapaaehtoinen meripelastusorganisaatio, Päästeliit ovat käynnistäneet hankkeen, jossa luodaan Itämeren alueelle yhtenäinen kiireettömän avun järjestelmä veneilijöiden turvaksi.

Development of Integrated Trossi Service in Baltic Region (INTROSERV) -hankkeen tavoitteena on parantaa veneilijöiden ja pienvenesatamien turvallisuutta luomalla Itämeren alueelle yhtenäinen teknisen- ja kiireettömän avun järjestelmä. Lisäksi hankkeen aikana järjestetään veneilyturvallisuutta edistäviä koulutuksia ja tapahtumia verkossa sekä viidessä pilottivierasvenesatamassa Suomessa ja Virossa. Projekti toteutetaan tiiviissä yhteistyössä paikallisten meripelastusyhdistysten, vierasvenesatamien ja venekerhojen kanssa.

Hankkeen päätavoitteet Suomessa ovat Meripelastusseuran Trossi-jäsenpalvelun uudistaminen, yhteistyön lisääminen vapaaehtoisten meripelastajien, pienvenesatamien ja muiden alueellisten toimijoiden kesken sekä viestinnän ja koulutusten tuottaminen meriturvallisuudesta ja hyvästä merimiestavasta yhä useamman veneilijän hyväksi.

EU:n Interreg Central Baltic -ohjelman rahoittama hanke kestää vuoden 2021 loppuun. Hankkeen Suomen projektikoordinaattorina on Suomen Meripelastusseurassa aloittanut 4. toukokuuta Tuomas Puukko. Hänet tavoittaa numerosta 044 274 0664 ja s-postilla tuomas.puukko@meripelastus.fi.

The post Suomi ja Viro kehittävät yhdessä Itämeren turvallisuutta appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Uusi strategia ohjaa toimintaamme vuoteen 2025

Ma, 05/04/2020 - 17:54
Meripelastusseura lisää turvallisuutta vesillämme monin tavoin. Pelastamme ja avustamme vesillä hätään joutuneita, ehkäisemme ennalta hätätilanteita valistusviestinnän ja koulutuksen avulla sekä vahvistamme vesilläliikkujien turvallisuudentunnetta olemalla läsnä. Työmme arvo yhteiskunnalle on merkittävä.

Toimintamme perustuu vahvoihin arvoihin, yhteisöllisyyteen ja yhdessä tekemiseen. Kaiken lähtökohta on vapaaehtoisten meripelastajien halu auttaa kanssaihmisiä. Sen tekevät mahdolliseksi tehokkaat ja tarkoituksenmukaiset pelastusalukset ja varusteet sekä kansainvälisestikin poikkeuksellisen laaja ja korkeatasoinen koulutusjärjestelmä. Pätevä miehistö ja kunnon varusteet varmistavat sekä autettavien että auttajien itsensä turvallisuuden. Laadukkaat tukitoimet, markkinointi ja viestintä, varainhankinta ja yhdistyshallinto, luovat edellytykset toiminnalle.

Nykymaailmassa vain muutos on pysyvää. Meripelastusseura on ketterä ja vahvasti ajassa toimiva organisaatio. Pitkä ja kunniakas historiamme on voimavara, ei hidaste. Alkavalla strategiakaudella muuttuvan toimintaympäristön haasteita ovat edelleen lisääntyvä huviveneily, ympäristönsuojelun vaatimusten huomioiminen kaikessa toiminnassa, yhteiskunnan toimintamme vaikuttavuuteen ja vapaaehtoisten mielekkääseen harrastukseen kohdistamat odotukset sekä jatkuvasti tiukkeneva kilpailu rahoituksesta.

Meripelastusseuran uusi strategia auttaa meitä vastaamaan näihin ja lukuisiin muihin haasteisiin. Se linjaa yhteiset tavoitteemme sekä määrittää suuntaviivat ja keinot, joiden avulla voimme toteuttaa yhä tehokkaammin tehtäväämme laadukkaana ja arvostettuna vesiturvallisuusorganisaationa.

Meripelastusseuran valtuuston hyväksyi uuden strategian kevätkokouksessaan 25.4.2020.

Tutustu strategiaamme.

The post Uusi strategia ohjaa toimintaamme vuoteen 2025 appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vapaaehtoiset meripelastajat varautuvat kiireiseen kesään

To, 04/30/2020 - 10:22
Vapaaehtoisten meripelastajien päivystyskausi alkoi osassa maata poikkeustilanteen vuoksi jo huhtikuussa. Vappuviikonloppuna päivystysketju kasvaa 25 pelastusasemaan. Loput Meripelastusseuran 60 asemasta käynnistävät päivystyksen toukokuun aikana.

Vapaaehtoiset pelastusalukset päivystävät ympäri vuorokauden keskimäärin alle puolen tunnin lähtövalmiudessa.

– Tavoitteenamme on hoitaa perustehtäväämme, vesillä hätään joutuneiden auttamista niin hyvin kuin mahdollista myös vallitsevassa poikkeustilanteessa, kertoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström. – Unohtamatta kuitenkaan omien miehistöjemme turvallisuutta ja koronavirustartunnalta suojaamista.

Meripelastusseura varautuu kiireiseen kauteen.

– Poikkeustilanne on lisännyt meripelastuksesta vastaavien viranomaisten töitä, joten on mahdollista, että entistä suurempi osa pelastus- ja avustustehtävistä vesillä ohjautuu vapaaehtoisille, Jori Nordström sanoo. – Varaudumme tukemaan viranomaisia kaikin tavoin resurssiemme puitteissa.

Viime vuonna Meripelastusseuran miehistöt lähtivät hälytystehtävään yhteensä 1 769 kertaa. Apua sai 3 778 ihmistä ja 1 447 alusta. Todennäköiseltä menehtymiseltä pelastettiin 15 ihmistä.

Vastuullisesti vesille

Vapaaehtoisille meripelastajille tulevista avunpyynnöistä valtaosa tulee huviveneilijöiltä ja johtuu veneen teknisestä viasta, huollon laiminlyömisestä tai kuljettajan merimiestaidollisesta virheestä. Usein ongelmilta olisi vältytty veneen asianmukaisella huollolla ja varusteiden tarkistamisella.

Tänä vuonna on erityisen tärkeää, että vene varusteineen ja kipparin taidot ovat kunnossa, koska avun saaminen vesillä saattaa kestää normaalia kauemmin.

– Vastuullisen veneilijän tekee ennen kaikkea oikea asenne, Jori Nordström painottaa. – Otetaan turvallisuusasiat vakavasti, noudatetaan hyviä merimiestaitoja ja huomioidaan muut vesilläliikkujat. Satamissa muistetaan hyvä käsihygienia ja turvavälit muihin ihmisiin.

– Kesäkuun alussa tulee voimaan myös uusi vesiliikennelaki, joka lisää veneen päällikön vastuuta, Nordström jatkaa. – Lain sisältöön kannattaa ehdottomasti tutustua ennen veneilykauden aloittamista.

Muistilista ennen vesille lähtöä:

  • tarkista veneesi turvavarusteet, kuten pelastusliivit, sammuttimet ja hätämerkinantolaitteet
  • tarkista myös viestintävälineiden toiminta
  • varmista, että veneessäsi on riittävästi polttoainetta
  • tee reittisuunnitelma ja muista kertoa se myös kotiin jääville
  • tutustu säätiedotuksiin ja muista seurata niitä myös matkan aikana
  • pidä pelastusliivit päällä aina vesillä oltaessa.

Lue lisää blogistamme.

Mistä saa apua?

Hätä- ja vaaratilanteessa vesillä tulee soittaa hätänumeroon 112 tai merialueella meripelastuksen hälytysnumeroon 0294 1000. Aina, jos olet epävarma, onko kyseessä vaaratilanne, soita jompaankumpaan edellä mainituista numeroista.

Meripelastusseuran Trossi-palvelunumero 0800 30 22 30 vastaa jälleen 1.5. alkaen. Numero on tarkoitettu vesilläliikkujien kiireettömiin avunpyyntöihin, jotka keskus välittää edelleen vapaaehtoisille pelastusaluksille. Numero palvelee ympäri vuorokauden 31.10. saakka.

The post Vapaaehtoiset meripelastajat varautuvat kiireiseen kesään appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Trossi-jäsenkortit ja -venetarrat ovat matkalla

Ti, 04/28/2020 - 13:22
Kelmutetut Trossi-lehdet sisältävät Trossi-jäsenkortit ja -venetarrat

Jos pian postiluukusta kolahtava Trossi-lehtesi on kelmutettu, löydät paketin sisältä uuden Trossi-jäsenkortin ja -venetarran. Kaikki jäsenpostit eivät kuitenkaan ehtineet lehden matkaan, ja siksi osalle Trossi-jäsenpaketti saapuu edellisvuosien tapaan kirjeenä.

Tuoreet Trossi-jäsenkortit löytyvät myös Cardu-sovelluksen Lompakosta.

Trossi-päivystyskausi käynnistyy vapulta

Trossi-palvelunumero 0800 30 22 30 vastaa 1.5.-31.10. ympäri vuorokauden kiireettömiin avustuspyyntöihin. Jäsenasioissa tavoitat meidät parhaiten sähköpostitse smps.toimisto@meripelastus.fi. Jäsentietojen päivittäminen käy kätevästi myös verkkolomakkeella.

Turvallista alkavaa veneilykautta!

Jos et vielä ole Trossi-jäsen, nyt on oiva hetki korjata asia. Lue lisää ja liity Trossi.fi

The post Trossi-jäsenkortit ja -venetarrat ovat matkalla appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Lähde vesille turvallisesti – Lue muistilista veneen huoltoon!

Ma, 04/27/2020 - 08:19
Ennen veneilykauden aloitusta kannattaa varata päivä tai kaksikin veneen huoltoon ja turvallisuusasioiden mieleen palauttamiseen. Jos vesillä sattuu haveri, hätätilanteessa apua saa hätänumerosta ja kiireettömässä ongelmatilanteessa Meripelastusseuran Trossi-palvelunumerosta.

Auringossa vapaana kimmeltävä vesi houkuttelee ajatukset laineille. Ota kuitenkin aikalisä. Malta huoltaa vene ja varusteet kunnolla ennen vesille lähtöä.

Meripelastusseuran tilastot osoittavat, että lähes puolet vapaaehtoisten meripelastajien saamista avunpyynnöistä johtuvat veneeseen tulleesta teknisestä ongelmasta. Suurin osa alkukauden meripelastustehtävistä aiheutuu juuri veneiden teknisistä vioista, joista yleisin johtuu polttoainetankkien epäpuhtauksista. Tämä johtaa polttoainesuodattimen tukkeutumiseen ja matkan katkeamiseen.

Monet teknisistä vioista voitaisiin välttää veneen säännöllisellä huollolla. Mitä perusteellisemmin vene on huollettu syksyllä, sitä vähemmän tekemistä on ennen veneilykauden alkua. Keväthuollon tarkastuslistan asiat on hyvä käydä läpi joka tapauksessa.

Trossi on veneen turva poikkeustilanteessakin

Veneen tärkein turvallisuustekijä on inhimillinen eli veneilijä itse. Taidot kannattaa pitää ajan tasalla ja hankkia tarvittaessa lisää koulutusta. Kokeneenkin kipparin on hyvä kerrata ennen veneilykauden alkua huviveneen päällikön vastuut, merimerkit ja vesiteiden säännöt. Tietojen päivitys on erityisen ajankohtaista nyt, kun uusi vesiliikennelaki astuu voimaan 1.6.2020. Meripelastusseuran maksuttomaan Veneilytaito.fi -verkkokoulutukseen on koottu täsmäpaketti turvallisuustietoa kerrattavaksi ennen kauden starttia.

Jos jotain sattuu – esimerkiksi köysi sotkeutuu potkuriin tai polttoaine loppuu – apua saa Trossi-palvelunumerosta 0800 30 22 30.

Ihmiset pelastetaan vesillä korvauksetta aina, mutta veneen siirto on omistajalleen useimmiten maksullista. Summa voi nousta satoihin euroihin. Meripelastusseuran Trossi-palveluun sisältyy ongelmatilanteessa jäsenetuna hinaus lähimpään satamaan, johon on saatavilla korjauspalveluita.

Vapaaehtoiset meripelastajat ovat valmiita auttamaan poikkeustilanteessakin ja Trossi-kausi käynnistyy edellisvuosien tapaan vapulta kautta Suomenniemen heti jäiden lähdettyä.

Mistä numerosta saa apua?

Hätätilanteessa soita merialueella 0294 1000 ja sisävesillä 112.
Kiireettömissä ongelmatilanteissa auttaa Trossi-palvelunumero 0800 30 22 30. Numero palvelee 1.5.–31.10. ympäri vuorokauden. Apuun tulee lähin ja tarkoituksenmukaisin pelastusyksikkö.

Lisäksi kännykkään kannattaa ladata maksuton Trossi-mobiilisovellus, jonka saa Applen sovelluskaupasta tai Google Playsta. Trossi-mobiilisovelluksella apua hälytettäessä välittyvät koordinaattisi samalla.

Keväthuollon tarkastuslista ennen veneilykauden starttia

• veneen runko ja rakenteet (mm. peräsin, potkuri, anodit, läpiviennit, hanat, letkut ja kiristimet). Tarkista purjeveneessä myös takila
• moottori (mm. öljyt, suodattimet, nesteet, mahdolliset vuodot, letkujen kunto sekä hallintalaitteiden toiminta)
• akkujen lataus
• sähköt, elektroniikka ja viestintävälineet
• paperiset ja elektroniset kartat
• venevarusteet (mm. köydet, ankkurointivarustus, pilssipumput)
• merenkulkuvarusteet (mm. kulkuvalot)
• turvallisuusvälineet (pelastusliivit, pelastusrenkaat/-liinat, sammuttimet ja palovaroittimet, hätämerkinantovälineet)
• ensiaputarvikkeet.

________________________________________

Kipparin muistilista ennen vesille lähtöä

1. Tee reittisuunnitelma ja kerro se myös kotiin jääville.
2. Tutustu säätiedotuksiin ja seuraa niitä matkan aikana.
3. Varmista, että viestintävälineet toimivat ja pysyvät kuivina.
4. Huolehdi siitä, että veneessäsi on riittävästi polttoainetta.
5. Varaa mukaan moottorin tarvitsemia nesteitä ja varaosia.
6. Tarkista, että Trossi-jäsenkorttisi on mukana ja veneessäsi on uusi vuositarra.
7. Ota mukaan hätätilanteita varten juomavettä ja pientä purtavaa.
8. Muista, että vain päälle puettu pelastusliivi pelastaa!
9. Toimitaan kohtaamistilanteissa vastuullisesti ja pysytään terveinä!

Viranomaiset suosittelevat toistaiseksi välttämään tarpeetonta liikkumista vesillä koronavirusepidemian vuoksi. On myös hyvä varautua siihen, että poikkeusoloissa avun saaminen vesillä saattaa kestää tavallista pitempään.

Turvallista alkavaa veneilykautta!

Hanki Trossi veneesi turvaksi. Liity Trossi-jäseneksi

The post Lähde vesille turvallisesti – Lue muistilista veneen huoltoon! appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vuoden turvallisuusteko: Helsingin Meripelastusyhdistyksen maaorganisaatio

La, 04/25/2020 - 10:43
Meripelastusseura on nimittänyt Vuoden 2019 turvallisuusteoksi Helsingin Meripelastusyhdistyksen maaorganisaation, joka on hyvin suunniteltu ja toimiva esimerkki tukitoiminnosta, jolla yhdistys tukee omaa yksikköään poikkeustilanteessa.

Helsingin Meripelastusyhdistyksellä on ollut käytössä maaorganisaatio 2010-luvun alkupuolelta saakka. Maaorganisaatio luotiin helpottamaan ja selkeyttämään pelastusveneen miehistön tilannetta omassa onnettomuustilanteessa. Tästä maaorganisaatiota on laajennettu koskemaan koko yhdistyksen toimintaa.

Maaorganisaatio kutsutaan koolle hätä- tai muussa tilanteessa, jossa yhdistyksen pelastusaluksella käynnissä olevan poikkeustilanteen vuoksi päällikkö tarvitsee ulkopuolista apua. Näin toiminnasta vastaava päällikkö voi keskittyä tilanteen johtamiseen paikan päällä. Maaorganisaatio avustaa tarvittaessa esimerkiksi ulkopuolisen avun hankkimisessa.

Maaorganisaatiolla on ympäri vuorokauden päivystävä päivystyspuhelin, ja ryhmään on valittu yhdistyksestä henkilöt, joilla on riittävästi päätäntävaltaa tilanteiden hoitamiseen.

Maaorganisaatio ottaa aina välittömästi yhteyttä Meripelastusseuran valmiuspäivystäjään ja huolehtii yhteydenpidosta koko tilanteen ajan. Se vastaa myös mahdollisesta tiedottamisesta yhteistyössä Meripelastusseuran viestinnän kanssa.

Marraskuussa Helsingin yhdistyksen pelastusaluksella tapahtui vaaratilanne, jossa maaorganisaation toiminta sekä organisaation ja Meripelastusseuran valmiuspäivystäjän yhteistyö todettiin sujuvaksi tositilanteessa. Vaaratilanne saatiin aluksella itse hallintaan, mutta maaorganisaatiosta seurattiin ja tuettiin toimintaa koko ajan.

Maaorganisaatio on keino varautua tilanteisiin, joihin ei koskaan toivoisi kenenkään meripelastuksessa joutuvan.

The post Vuoden turvallisuusteko: Helsingin Meripelastusyhdistyksen maaorganisaatio appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vuoden alusvastaava Pekka Yrttiaho Espoosta

La, 04/25/2020 - 10:34
Meripelastusseura on nimittänyt vuoden 2019 alusvastaavaksi Pekka Yrttiahon Espoon Meripelastajista.

Yrttiaho on toiminut Espoossa kalustovastaavana vuodesta 2017 lähtien ja sitä ennen huolehtinut useita vuosia aluksista Espoon- ja Porkkalan yhdistyksissä.

Pekka Yrttiahon tietämys pelastusalusten tekniikasta on laaja. Yrttiahon asiantuntemuksen avulla Espoossa voidaan seurata laitteiden kuntoa ja tehdä huoltotoimenpiteitä jo ennen varsinaista rikkoutumista sekä tarvittaessa muuttaa laitteiden käyttötapoja.

Pekka Yrittiaho on nostanut pitkäjänteisesti esiin huoltotöiden tärkeyttä. Hänen ansiostaan Espoon meripelastajat osaavat paremmin huolehtia laitteistaan, ja ne ovat luotettavampia ja kestävät pitempään.

Pitäessään huolta Espoon aluskalustosta, on Yrttiaho samalla kouluttanut alusvastaavia ja muita miehistön jäseniä alusten kunnossapidossa. Hän on erittäin kärsivällinen kouluttaja ja selittää asiat riittävän selkeästi myös sellaisille, joille männät, suuttimet ja turboahtimet ovat tuntemattomampia termejä.

Pekka Yrttiaho on ollut myös mukana kehittämässä Meripelastusseuran alustekniikkakurssia sekä toiminut seuran konemies- ja konemestarikursseilla kouluttajana vuodesta 2011 saakka.

The post Vuoden alusvastaava Pekka Yrttiaho Espoosta appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vapaaehtoisten meripelastajien rahapula vaikeuttaa pelastustyötä

To, 04/16/2020 - 20:35
Meripelastusseuran talous on tiukilla, ja koronavirusepidemia hankaloittaa tilannetta entisestään. Jotta vapaaehtoiset voivat jatkaa merihädässä olevien auttamista, järjestön on saatava rahaa alusten hankintaan ja korjauksiin.

Meripelastusseura pelastaa joka vuosi kymmeniä ihmishenkiä. Järjestön rahat ovat kuitenkin vähissä ja arvokas vapaaehtoistyö vaarassa. Meripelastusseuran 135 alusta ovat kovassa käytössä ja ne tarvitsevat lähivuosina lukuisia korjauksia, joiden yhteissumma nousee useisiin miljooniin euroihin. Lisäksi osa aluksista on käyttöikänsä päässä ja ne on korvattava uusilla.

– Jotta vapaaehtoisemme voivat auttaa muita, alusten on oltava kunnossa. Pelastajista ei saa tulla pelastettavia. Sen vuoksi toivomme lahjoituksia nyt, kun vilkkain veneilykausi on alkamassa. Pidetään yhdessä meripelastajat vesillä, vetoaa Meripelastusseuran aluskalustosta vastaava Taneli Mauno.

Meripelastajat ovat vesillä silloinkin, kun myrsky raivoaa ja aallot lyövät korkeina. Apuun on päästävä lähtemään toimivalla ja turvallisella kalustolla.

Vapaaehtoiset kantavat vastuuta korona-aikana

Etelä-Suomessa avovesikausi jatkui koko talven ja kevät on ollut lämmin. Huviveneitä on vesillä jo paljon suosituksista huolimatta.

Järjestön vapaaehtoiset aloittivat tänä vuonna kautensa poikkeuksellisen aikaisin, jotta he pystyvät olemaan viranomaisten apuna. Koronavirusepidemian vuoksi Rajavartiolaitos on valvonut Uudenmaan rajoja myös vesillä, joten Meripelastusseura on varautunut tukemaan viranomaisia pelastus- ja avustustehtävissä.

Päivystyskauden pidentyminen sekä tarvittavien suojaimien ja puhdistustarvikkeiden hankkiminen aiheuttavat lisäkuluja. Lisäksi Meripelastusseuran tehtävien määrä kasvaa vuodesta toiseen. Meripelastusseura toimii sekä meri- että järvialueilla ympäri Suomea, ja järjestön vapaaehtoiset lähtevät nykyään pelastustehtäviin noin 1 900 kertaa vuodessa. Vuonna 2019 vapaaehtoiset olivat pelastustehtävissä vesillä yli 11 000 tuntia, apua sai yli 3700 henkilöä ja 15 henkeä pelastui.

Lahjoitusvarat käytetään suoraan korjauksiin ja alusten hankintaan

Jokaisen yksityishenkilön ja jokaisen yrityksen tuki on Meripelastusseuralle erittäin tärkeä, ja kaikki lahjoitusvarat käytetään alusten korjauksiin ja varustehankintoihin sekä uusiin aluksiin. Meripelastusseura voi saada STEA-rahoitusta eli veikkausvoittovaroja veneiden korjaamiseen, mutta järjestön on ensin hankittava 30 % rahoista itse. Kun Meripelastusseura saa 30 % korjausinvestoinnista kokoon esimerkiksi lahjoitusten avulla, STEA myöntää loput 70 %. Valtion tuki kattaa Meripelastusseuran vuosibudjetista vain 5 %.

Viime vuoden aikana saaduilla lahjoitusvaroilla on korjattu veneitä talven aikana. Meripelastusseura sai kunnostettua muun muassa Willimies-aluksen, joka auttaa jälleen vesilläliikkujia Etelä-Saimaalla. Päivityskorjauksen ansiosta Willimies pelastaa vuoteen 2035 saakka.

Meripelastusseuran vanhimmat käytössä olevat pelastusalukset ovat 1950-luvulta. Seuran kalustossa on myös paljon veneitä, jotka ovat valmistuneet 1970–80-luvuilla. Vanhimmat veneet ovat pian rakenteellisesti ja teknisesti käyttöikänsä päässä eikä niiden peruskorjaaminen ole enää kannattavaa. Ne on korvattava uusilla aluksilla. Peruskorjausvuorossa alkavat olla 1990-luvulla hankitut veneet, joita seuralla on useita.

Seuraavaksi isompaa korjausta tai uusimista odottavat muuan muassa Haminan, Loviisan, Tammisaaren, Valkeakosken, Jyväskylän, Viitasaaren ja Tornion pelastusalukset.

Auta meitä auttamaan.

Pidetään vapaaehtoiset meripelastajat vesillä kaikkien vesilläliikkujien turvana.
Meripelastusseuralle voi tehdä lahjoituksen osoitteessa meripelastus.fi/lahjoita

Meripelastusseuran Trossi-palvelunumero 0800 30 22 30 päivystää ympäri vuorokauden 1.5.–31.10. Hätätilanteessa apua saa sisävesillä numerosta 112 ja merialueilla numerosta 0294 1000.

The post Vapaaehtoisten meripelastajien rahapula vaikeuttaa pelastustyötä appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vapaaehtoiset meripelastajat aloittavat päivystyksen rannikon vilkkaimmilla pelastusasemilla

Ke, 04/01/2020 - 11:00
Suomen Meripelastusseuran pelastusasemat Espoossa, Helsingissä ja Kotkassa ovat valmiina auttamaan vesillä hätään joutuneita jo viikonloppuna. Meripelastajat kuitenkin toivovat, että veneilijät malttaisivat pysyä toistaiseksi kotona.

Meripelastusseura hoitaa myös poikkeustilanteessa perustehtäväänsä, vesillä hätään joutuneiden pelastamista ja avustamista.

– Varaudumme tukemaan pelastusviranomaisia resurssiemme puitteissa, kertoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström. – Olemme aikaistaneet päivystyskauden aloitusta kuudella rannikon meripelastusasemalla Kotkasta Vaasaan. Espoo ja Helsinki tulevat valmiuteen tänään ja Kotka perjantaina. Tavoitteena on laajentaa päivystävien pelastusasemien verkkoa Turulla, Raumalla ja Vaasalla huhtikuun puoliväliin mennessä. Myös Porvoossa ja Säkylässä valmistaudutaan päivystyksen aloittamiseen.

Tavallisesti vapaaehtoisten meripelastajien toimintakausi käynnistyy toukokuun alussa, ja tänäkin vuonna suurin osa 60 asemasta aloittaa päivystyksen vapun jälkeen.

Meripelastajien pyyntö: pysy kotona!

Viranomaiset suosittelevat välttämään toistaiseksi mökkeilyä ja veneilyä, ja se on myös Meripelastusseuran viesti.

– Vesillä ja saariston mökeillä voi sattua onnettomuuksia tai pienempiä vahinkoja, joihin tarvitaan meripelastajien apua. Poikkeustilan vuoksi avun saaminen voi kestää normaalia kauemmin, Jori Nordström painottaa.

– On myös hyvä muistaa, että pelastus- tai avustustehtävissä voi syntyä tilanteita, joissa pelastaja altistuu koronavirustartunnalle varotoimenpiteistä huolimatta, Nordström jatkaa. –  Pysyttelemällä kotona autat ehkäisemään epidemian leviämistä, säästämään viranomaisten resursseja sekä suojaamaan pelastajia sairastumiselta.

Jos vesillä joutuu pulaan, apua saa hätänumerosta 112 tai meripelastuksen hälytysnumerosta 0294 1000.

Trossi-kausi alkaa 1.5.

Meripelastusseuran Trossi-jäsenpalvelun kausi alkaa normaalisti 1. toukokuuta. Samaan aikaan aloittaa päivystyksen myös veneilijöiden kiireettömiin avunpyyntöihin tarkoitettu Trossi-palvelunumero 0800 30 22 30.

The post Vapaaehtoiset meripelastajat aloittavat päivystyksen rannikon vilkkaimmilla pelastusasemilla appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Meripelastajat pyytävät pysymään pois vesiltä

Pe, 03/27/2020 - 13:32
Meripelastusseuran vapaaehtoisten meripelastajien päivystys ei ole vielä alkanut eivätkä pelastusalukset ole valmiudessa. Päivystyksen aloittamista osassa maata jo ensi viikolla valmistellaan parhaillaan. Toivomme, että huviveneet pysyisivät toistaiseksi satamissa.

Ennen päivystyksen aloittamista Meripelastusseura varmistaa vapaaehtoisten miehistöjensä turvallisuuden parhaalla mahdollisella tavalla, jotta auttajat eivät sairastuisi.

Suositamme vahvasti noudattamaan Rajavartiolaitoksen antamaa kehotusta välttää tässä tilanteessa huviveneilyä. On myös hyvä huomioida, että poikkeustilanteen vuoksi voi avun saaminen vesillä kestää normaalia kauemmin.

Meidän kaikkien tulee tehdä osamme estääksemme koronaviruksen leviämistä ja varmistaaksemme, että viranomaisten resurssit riittävät tällä hetkellä tärkeimpiin toimintoihin. Pysytään siis toistaiseksi poissa vesiltä ja mökeiltä.

The post Meripelastajat pyytävät pysymään pois vesiltä appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Meripelastusseuran toiminta koronavirusepidemian aikana

Ma, 03/16/2020 - 19:59
Suomen Meripelastusseura on päättänyt toimenpiteistä, joiden tavoitteena on ehkäistä koronaviruksen leviämistä sekä suojata vapaaehtoisia meripelastajia ja heidän läheisiään tartunnalta.

Meripelastusseuran pelastusalukset eivät tällä hetkellä ole valmiudessa, joten nyt päätetyt toimenpiteet koskevat pääosin miehistöjen koulutustoimintaa sekä kokouksia ja yleisötapahtumia. Toukokuun alussa alkavan päivystyskauden osalta tehdään päätökset huhtikuun aikana.

Kaikki Meripelastusseuran valtakunnalliset ja alueelliset koulutustapahtumat on peruttu tai järjestetään verkkokoulutuksena. Niin ikään Meripelastusseuran yleisötilaisuudet on peruttu tai siirretty myöhempään ajankohtaan. Kaikki seuran toimielinten kokoukset pidetään verkossa.

Jäsenyhdistyksiään Meripelastusseura on ohjeistanut perumaan kaikki miehistöjen koulutukset ja muut tapahtumat. Meripelastusseura tukee yhdistysten koulutustoimintaa tarjoamalla verkkopohjaista koulutusta. Välttämättömät alusten ja varusteiden huollot tehdään minimihenkilöstöllä. Kokoukset järjestetään sääntöjen niin salliessa verkkokokouksina. Yleisötilaisuuksia ei järjestetä ollenkaan.

Keskusjärjestön henkilöstö työskentelee pääsääntöisesti etänä ja kaikkea matkustamista pyritään välttämään.

Ohjeistus on voimassa 31.3. saakka. Meripelastusseuran johto seuraa tilannetta sekä viranomaisten määräyksiä ja suosituksia ja päivittää ohjeita aina tarvittaessa. Huhtikuun alussa julkaistaan lisäohjeita päivystyskauteen valmistautumista varten.

The post Meripelastusseuran toiminta koronavirusepidemian aikana appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vuoden meripelastajaksi pelastusalus ABSOn miehistö Turusta

Pe, 03/13/2020 - 08:05
Turun Meripelastusyhdistyksen pelastusalus ABSOn vapaaehtoisella miehistöllä oli merkittävä rooli Airistolla elokuussa tapahtuneen veneturman pelastustoimissa. Meripelastusseura on nimennyt ABSOn miehistön Vuoden meripelastajaksi.

Airiston merialueella Turun edustalla tapahtui lauantaina 3. elokuuta iltapäivällä onnettomuus, jossa noin 15-metrinen moottorivene ja 8-metrinen moottoripurjehtija törmäsivät toisiinsa. Onnettomuusveneissä oli yhteensä kahdeksan henkilöä; moottoriveneessä kaksi aikuista ja moottoripurjehtijassa neljä aikuista ja kaksi lasta.

Törmäyksessä moottoripurjehtijan kylki, kansirakenteet ja masto kärsivät merkittäviä vaurioita. Moottoriveneen pohjaan tuli lieviä vaurioita. Onnettomuuden seurauksena toinen moottoripurjehtijassa olleista miehistä menehtyi tapahtumapaikalla ja toinen myöhemmin sairaalassa. Kaksi naista ja kaksi lasta saivat lieviä vammoja. Kaikki loukkaantuneet olivat moottoripurjehtijassa.

Hätäpuhelu tuli Turun hätäkeskukseen kello 13.44. Hätäkeskus ja meripelastuskeskus hälyttivät paikalle useita ensihoito- ja pelastusyksiköitä, muun muassa Rajavartiolaitoksen meripelastushelikopterin ja Turun Meripelastusyhdistyksen pelastusvene ABSOn. Meripelastushelikopteri saapui onnettomuuspaikalle ensimmäisenä kello 14.02 ja sieltä laskettiin onnettomuusveneeseen pintapelastaja ja ensihoitaja.

Ensimmäisenä veneenä kello 14.05 paikalla ollut ABSO kiinnittyi moottoriveneen kylkeen.

– Miehistöön kuuluvat ensihoitaja ja ensiauttajat siirtyivät välittömästi suorittamaan hoitotoimenpiteitä onnettomuusaluksiin yhdessä helikopterimiehistön kanssa. Yhden miehistön jäsenen vastuulla oli tarvittavien hoitovälineiden logistiikka pelastusalukselta onnettomuusaluksiin, kertoo ABSOn päällikkö Jani Seppälä.

Pahimmin loukkaantunut siirrettiin FINNHEMS 20:n lääkärin johdolla Rajavartiolaitokseen partioveneeseen ja edelleen Airiston Matkailukeskuksen rantaan perustettuun evakuointikeskukseen. ABSO toi, tapahtumapaikalla annetun ensiavun jälkeen, maihin lievemmin loukkaantuneet ja muut haveriveneissä olleet.

Kuvassa miehistö vasemmalta oikealle Tuukka Kivelä, Ari Haanperä, Jani Seppälä, Silja Hongisto ja Sari Kivelä.

– ABSOn vapaaehtoismiehistön toiminta oli vakavassa onnettomuustilanteessa ammattitaitoista, tehokasta ja hyvin organisoitua, sanoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström. – Jokainen miehistönjäsen tiesi ja osasi tehtävänsä, vaikka joutui työskentelemään kovan paineen alla.

Pelastusalus ABSO toimii Turun Meripelastusyhdistyksen ja Suomen Punaisen Ristin Varsinais-Suomen piirin yhteisenä ensivasteyksikkönä Saaristomerellä vilkkaimman veneilykauden ajan juhannuksesta elokuun alkuun ympärivuorokautisessa valmiudessa. Aluksen miehittää päällikön lisäksi 3-5 hengen miehistö, josta aina vähintään yksi on ammatiltaan ensihoitaja ja yksi koulutettu ensiauttaja. Kaudella 2019 ABSO oli 107 pelastus- ja avustustehtävällä Meripelastusseuran eniten tehtäviä suorittanut yksikkö. Caritas-päivystys, kuten kaikki vapaaehtoinen meripelastustoiminta tuotetaan kokonaan vapaaehtoisvoimin.

Tähystäminen elintärkeää

Onnettomuuden tutkinta on vielä kesken, mutta poliisin julkisuuteen antamien tietojen mukaan kummastakaan Airiston onnettomuusveneestä ei havaittu toista ennen kuin yhteentörmäyksen estäminen oli jo liian myöhäistä. Selvää syytä tähän ei ole voitu osoittaa.

– Tähystäminen kuuluu turvallisen vesillä liikkumisen perusteisiin, muistuttaa Jori Nordström. – Kesäkuun alussa voimaan tuleva uudistettu vesiliikennelaki täsmentää myös huviveneen päällikön velvollisuuksia, joista yksi on tähystyksen organisoiminen. Tekniset navigointilaitteet eivät koskaan korvaa näkö- ja kuuloaistilla suoritettavaa tähystämistä.

Palkinnot jaetaan myöhemmin

Meripelastusseura palkitsee pelastusvene ABSOn miehistön, johon kuuluivat Jani Seppälä (aluksen päällikkö), Ari Haanperä, Ilari Hatakka, Silja Hongisto, Tuukka Kivelä ja Sari Kivelä Vuoden meripelastaja -nimityksellä, Meripelastajan malja -kiertopalkinnolla ja Seuran ansiomerkeillä. Huomionosoitukset jaetaan poikkeuksellisesta tilanteesta johtuen myöhemmin päätettävänä ajankohtana.

Meripelastusseura on jo vuodesta 1992 lähtien palkinnut vuosittain ansioituneen vapaaehtoisen meripelastajan tai miehistön Vuoden meripelastaja -nimityksellä.

The post Vuoden meripelastajaksi pelastusalus ABSOn miehistö Turusta appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Nainen meripelastajana

Su, 03/08/2020 - 09:48
Fanny Widbom (33) on vapaaehtoinen meripelastaja ja Porvoon Meripelastajien varapuheenjohtaja. Meripelastusseuran miehistöjen jäsenistä yhteensä 17 prosenttia on naisia.

Porvoon aktiivimiehistössä toista kauttaan toimiva Fanny Widbom on liikkunut merellä enemmän tai vähemmän koko ikänsä, enimmäkseen purjehtien. Yhdessä tekeminen, turvallisuus sekä jatkuva oppiminen ja kouluttaminen ovat aina olleet lähellä Fannyn sydäntä, joten meripelastustoimintaan siirtyminen oli selkeä valinta, kun oli aika etsiä uusia haasteita. Nyt Fanny on koulutustasoltaan aliperämies ja toimii myös Porvoon Meripelastajien hallituksen varapuheenjohtajana.

Fannyn mielestä parasta meripelastusharrastuksessa on yhdessä hyvän tekeminen lukuisten meripelastuskavereiden kanssa, jatkuva itsensä kehittäminen sekä mahdollisuus olla kanssaihmisten apuna. Haasteita toimintaan tuovat tehtävillä välillä hyvinkin nopeasti muuttuvat olosuhteet ja tilanteet sekä taistelu aikaa vastaan. Fanny muistuttaa myös, että liian usein meripelastaja törmää vesilläliikkujien välinpitämättömään suhtautumiseen omaa ja muiden turvallisuutta kohtaan.

Apua saaneiden kiitollisuus on vapaaehtoisen meripelastajan palkka, ja usein pienelläkin avulla voi olla suuri merkitys avustettavalle. Fannyn mieleen jäi viime kesältä avustettavan sanat ”Teitte kesän paskimmasta päivästä kesän parhaimman muiston. Kiitos!”.

Meripelastusseuran pelastusalusten miehistönjäsenistä naisia on 17 prosenttia. Lisäksi seitsemän paikallisyhdistyksen puheenjohtaja on nainen. Myös Meripelastuskouluttajien ja Nuorisokouluttajien ryhmiä johtaa tällä hetkellä nainen. Seuran aluksilla ja toiminnassa ei ole miesten töitä ja naisten töitä, vaan kaikilla on samat oikeudet ja velvollisuudet. Syrjintää ei hyväksytä missään muodossa.

Kiinnostaisiko sinua vapaaehtoinen meripelastusharrastus? Lue lisää ja tule mukaan!

Tule mukaan!

The post Nainen meripelastajana appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Projektikoordinaattori

Pe, 02/28/2020 - 10:59
Oletko veneilyhenkinen projektityöskentelyn ammattilainen? Suomen Meripelastusseura etsii huhtikuussa alkavaan INTROSERV-hankkeeseen organisointikykyistä ja aikaansaavaa projektikoordinaattoria vastaamaan projektin toteutuksesta, budjettiseurannasta ja raportoinnista Suomessa.

INTROSERV-hankkeen tarkoituksena on parantaa pienvenesatamien turvallisuutta luomalla yhtenäinen teknisen ja kiireettömän avun järjestelmä Itämeren alueelle sekä tarjota pienvenesatamissa veneilyturvallisuutta edistäviä koulutuksia ja aktiviteetteja tiiviissä yhteistyössä paikallisyhdistysten kanssa.

Hanke alkaa 1.4.2020 ja se kestää vuoden 2021 loppuun. Projektin pääpartnerina toimii Estonian Voluntary Rescue Association, joka vastaa projektin kokonaishallinnasta ja -raportoinnista.

Projektikoordinaattorina huolehdit Suomen Meripelastusseuran osalta

  • hankkeen suunnitelmallisesta toteutuksesta
  • projektin aikataulusta, resurssoinnista ja informoinnista
  • hankeen ja pienvenesatamien toimintojen ja aktiviteettien koordinoinnista
  • projektin etenemisen ja budjetin seurannasta
  • projektin dokumentoinnista ja raportoinnista
  • osallistut projektin sisältöjen tuottamiseen ja toiminnan toteutukseen.


Tehtävässä onnistuminen edellyttää

  • itsenäistä työotetta sekä yhteistyötaitoja
  • hyviä vuorovaikutustaitoja sekä suomeksi että englanniksi
  • kokemusta projektityöskentelystä ja projektinhallinnasta
  • tarkkuutta ja organisointikykyä
  • kiinnostuneisuutta ja perehtyneisyyttä veneilyyn
  • matkustusvalmiutta eteläisessä Suomessa ja Virossa sekä satunnaisia ilta- ja viikonlopputöitä
  • isoksi eduksi katsomme veneilyturvallisuuden ja -koulutuksen substanssiosaamisen sekä vapaaehtoisen meripelastustoiminnan tuntemisen.

Projektikoordinaattorin tehtävä on määräaikainen ja kokopäiväinen. Toivomme, että pystyt aloittamaan huhtikuun 2020 aikana, mieluiten huhtikuun alkupuoliskolla. Työpaikka sijaitsee Helsingissä Meripelastusseuran toimistolla, osa työajasta on mahdollista työskennellä etänä.

Lisätietoja projektista ja tehtävästä antavat

toimitusjohtaja Jori Nordström 0400 656 171 (10.3. ja 11.3. klo 14.00-16.00) / jori.nordstrom@meripelastus.fi

jäsenpalvelu- ja hallintopäällikkö Tiia-Maria Tykkä 040 584 5222 (4.3. ja 16.3. klo 14.00-16.00 / tiia-maria.tykka@meripelastus.fi

Lähetä ansioluettelosi ja vapaamuotoinen hakemus palkkatoiveineen viimeistään 19.3. sähköpostitse tiia-maria.tykka@meripelastus.fi. Aloitamme haastattelut jo hakuajan aikana, joten toimithan nopeasti.

Suomen Meripelastusseura on vuonna 1897 perustettu meri- ja järvipelastusyhdistysten keskusjärjestö, jonka toiminta perustuu vapaaehtoisten meripelastajien auttamishaluun ja pyyteettömään työhön. Päätehtävämme on auttaa merihätään joutuneita rannikolla ja sisävesillä. Toimimme myös veneilyturvallisuuden parantamiseksi jakamalla veneily- ja turvallisuustietoa sekä edistämällä hyvää merimiestapaa.

The post Projektikoordinaattori appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Arpajaisten päävoitto Matille Kuopioon

Ke, 02/26/2020 - 10:45
Volvo lähti Biliasta Kuopioon

Voitostaan iloisesti yllättynyt Matti Kuopiosta kävi noutamassa arpajaispalkintonsa Vantaan Biliasta.

– Onneksi istuin, kun voittosoitto tuli, Matti virnistää.

Pääpalkintona arvottu huima Volvo, trailer ja vene -paketti sai näin uuden omistajansa. Meripelastuskoira-Köpikin pääsi uusiin seikkailuihin. Vene ja trailer toimitetaan jälkitoimituksena uudelle omistajalle keväisemmille vesille.

Onnea voittajalle ja kiitos kaikille arpajaisten kautta toimintaamme tukeneille!

 

The post Arpajaisten päävoitto Matille Kuopioon appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Meripelastusseuralle huomattava lahjoitus veneilyturvallisuuden edistämiseen

To, 02/20/2020 - 16:44
Meripelastusseura on saanut Weisell-säätiöltä 48 000 euron avustuksen, josta valtaosa käytetään kaikille avoimen Veneilytaito-verkkokoulutusohjelman kehittämiseen. Lahjoituksella säätiö haluaa panostaa vesiturvallisuuden edistämiseen. – Jos tämän koulutuksen avulla vältetään yksikin ihmishengen vaativa onnettomuus, on investointi maksanut itsensä moninkertaisesti takaisin, sanoo säätiön puheenjohtaja Mikko Voipio.

Meripelastusseura julkaisi viime viikolla erityisesti huviveneilijöille suunnatun Veneilytaito-verkkokoulutusohjelman. Hyvään merimiestapaan kuuluviin turvallisiin toimintatapoihin keskittyvä koulutus sopii niin veneilyä aloittaville kuin kokeneemmillekin kippareille.

– Hankkeen tukeminen oli säätiöllemme luonnollinen valinta, sillä meriturvallisuuden edistäminen on yksi kohdealueistamme, kertoo Weisell-säätiön Mikko Voipio. – Tällainen verkkokurssi on mitä suurimmassa määrin ennaltaehkäisevää työtä, jonka koemme kustannustehokkaampana kuin onnettomuuden vahinkojen korjaaminen.

Meripelastusseuran tehtäviin kuuluu pelastustoiminnan lisäksi myös onnettomuuksien ennaltaehkäisy muun muassa turvallisuusvalistuksen avulla.

– Tavoitteenamme on tehdä vesillä liikkumisesta kaikille turvallisempaa ja mukavampaa, sanoo seuran toimitusjohtaja Jori Nordstöm.

– Näin laajan koulutuskokonaisuuden tuottaminen on meille suuri haaste, johon emme pystyisi ilman tukijoitamme ja yhteistyökumppaneitamme, Jori Nordström jatkaa. – Olemme todella iloisia ja kiitollisia Weisell-säätiön meille tämän lahjoituksen muodossa osoittamasta luottamuksesta.

Weisell-säätiön Meripelastusseuralle myöntämästä 48 000 euron avustuksesta 42 000 euroa käytetään Veneilytaito-verkkokoulutusohjelmaan ja 6 000 euroa seuran katsastussovelluksen viimeistelyyn.

Weisell-säätiön tarkoitus on edistää luonnon ja yhteiskunnan hyvinvointia. Säätiö tukee hankkeita, jotka liittyvät mereen, ympäristöön, tutkimukseen ja koulutukseen.

Veneilytaito-koulutukseen pääsee osoitteessa veneilytaito.fi.

The post Meripelastusseuralle huomattava lahjoitus veneilyturvallisuuden edistämiseen appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Sivut

Tekninen toteutus: W3 Group