Seuran tiedotteet

Tilaa syöte syöte Seuran tiedotteet
Me tulemme apuun!
Syötteen kokonainen osoite. 2 tuntia 49 min sitten

Illat pimenevät – kulkuvalot kuntoon!

To, 09/09/2021 - 14:10
Kesä on vaihtunut syksyksi ja illat pimenevät. Monilla veneilykausi kuitenkin jatkuu pitkälle syksyyn. Hämärässä, pimeässä tai huonon näkyvyyden vallitessa on tärkeää, että vesilläliikkujat näkevät toisensa ja pystyvät tunnistamaan, mihin suuntaan toinen on matkalla. Ilman kulkuvaloja se on lähes mahdotonta.

Kulkuvalot, vihreä ja punainen sivuvalo, mastovalot ja perävalo, antavat kulkusuunnan ohella vinkkiä myös toisen aluksen koosta. Erilaiset lisävalot kertovat muun muassa aluksen kyvystä väistää esimerkiksi syväyksen, hinauksen, kalastuksen tai jonkin muun syyn vuoksi.

– Pienveneilläkin on velvollisuus käyttää kulkuvaloja, muistuttaa vapaaehtoinen meripelastaja ja pelastusalus Rautauoman päällikkö Markku Tamminen Helsingin Meripelastusyhdistyksestä. – Yksinkertaisimmillaan pienen ja hitaan moottorialuksen kulkuvalo on valkoinen ”ympäri näköpiirin” näkyvä valo. Tuo pieni maston nokassa oleva valo on tärkeä veneen havaittavuuden kannalta.

Helsingin Meripelastusyhdistyksen pelastusalusten miehistöt ovat tämän vuoden ensimmäisillä pimeillä havainneet useita ongelmia kulkuvalojen käytössä.

– Kesällä valoisaan aikaan valoja ei ole tarvittu. Ne on testattu mahdollisen katsastuksen yhteydessä, tai niitä on käytetty edellisen pimeäajon yhteydessä noin vuosi sitten. Siksi iltojen pimetessä onkin tärkeää tarkistaa kulkuvalojen toiminta jo ennen vesille lähtöä, Markku Tamminen jatkaa. – Ne kannattaa kytkeä päälle ja kiertää vene katsoen, että kaikki valot syttyvät.

Valottomat alukset riski omalle ja muiden turvallisuudelle

Aluksen kaikkien valojen pitää toimia. Loppukesän aikaan vapaaehtoiset meripelastajat ovat havainneet vesillä jopa täysin pimeitä aluksia.

– Osa niistä on vesiskoottereita, joissa ei välttämättä ole valoa ollenkaan. Sellaisilla ei pitäisi pimeällä ajaa lainkaan, Markku Tamminen sanoo.

Ainoana kulkuvalona käytettävä ”ympäri näköpiirin” näkyvä valkoinen valo tai samanlainen valo, jota käytetään sivuvalojen lisäksi yhdistettynä masto- ja perävalona, on haasteellinen, jos veneen masto on kovin matala.

– Joitain sellaisia aluksia on tullut pimeällä vastaan, joissa valo jää veneessä seisovan kuljettajan selän taakse eikä näy ollenkaan eteenpäin, Tamminen kertoo. – Pahimmassa tapauksessa tilanne on vastaava kuin veneessä ei olisi valoa ollenkaan.

Purjeveneen valot

Purjeveneessä on erityisen tärkeää tietää, miten kytketään oikeat, käyttötarkoituksenmukaiset valot. Purjeveneessä voi käyttää purjehtiessa maston huipussa olevaa yhdistettyä lyhtyä, trikoloria, jossa on kaikki kolme valoa samassa lyhdyssä, punainen sivuvalo, vihreä sivuvalo ja perävalo. Tuota valoa ei kuitenkaan voi käyttää silloin, kun purjevene kulkee koneella, koska purjevene ei ole enää purjevene, vaan moottorilla kulkeva alus. Silloin veneessä pitää olla sivuvalot, mastovalo ja perävalo.

– Vesillä näkee pimeän aikaan koneella liikkuvia purjeveneitä, jotka ajavat käyttäen trikoloria ja niitä, joilla on sivuvalot, mastovalo, perävalo ja samanaikaisesti trikolori, Markku Tamminen kertoo. – Onpa sellaisiakin aluksia havaittu, joilla on erillisen mastovalon ja perävalon lisäksi ollut ankkurivalo samaan aikaan päällä.

Tähystä!

Oikein käytettynä tutka on paras väline toisten alusten havaitsemiseen erityisesti silloin, kun näkyvyys on huonontunut. Tutkan käyttö ei kuitenkaan saa viedä huomiota navigoinnista ja tähystämisestä.

Pimeässä liikuttaessa tulee erityisesti panostaa tähystämiseen. Kulkuvalojen havaitseminen ei ole niin helppoa kuin veneen näkeminen päivänvalossa. Veneessä on myös syytä välttää kaiken tarpeettoman näkyvyyttä heikentävän valon käyttöä.

– Samalla kun tarkistaa kulkuvalot on hyvä katsoa, miten esimerkiksi karttaplotteri ja muut navigointilaitteet himmennetään ja mitkä veneen sisävaloista voi himmentää tai sammuttaa kokonaan, Markku Tamminen neuvoo. – Ikkunoiden puhtaana pitäminen sekä lasinpyyhkijöiden ja ikkunapuhaltimien toiminnan tarkistaminen on myös hyödyksi.

Pidetään valot kunnossa, oikeat valot kytkettynä, ja käytetään navigointilaitteita oikein ja tehokkaasti, niin yhteentörmäyksen riski pienenee!

Kaikki valot ja merkkikuviot määritellään kansainvälisissä säännöissä, ns. meriteiden säännöissä.

Lue myös muut tärkeät vinkit turvalliseen syysveneilyyn!

Turvallista syysveneilyä

The post Illat pimenevät – kulkuvalot kuntoon! appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Haemme teknistä asiantuntijaa

Pe, 09/03/2021 - 10:21
Oletko venealan osaaja, jolla on jo useamman vuoden kokemus alalta? Haluatko työskennellä ammattiveneiden parissa yhteistyössä alan toimijoiden ja vapaaehtoisten meripelastajien kanssa? Omaatko hyvät vuorovaikutustaidot ja aktiivisen työotteen? Jos vastasit kyllä, tule meille tekniseksi asiantuntijaksi!

Suomen Meripelastusseura on vuonna 1897 perustettu meri- ja järvipelastusyhdistysten keskusjärjestö, jonka toiminta perustuu vapaaehtoisten meripelastajien auttamishaluun ja pyyteettömään työhön. Päätehtävämme on auttaa merihätään joutuneita rannikolla ja sisävesillä. Järjestömme on kaksikielinen. Meripelastusseuralla on käytössään 135 pelastusvenettä, jotka on sijoitettu eri puolille Suomea. Pelastusveneiden hankinnasta, korjauksista ja ylläpidosta vastaa Meripelastusseuran tekninen sektori.

Haemme nyt TEKNISTÄ ASIANTUNTIJAA vahvistamaan teknistä sektoriamme. Päävastuualueenasi on vastata olemassa olevasta kalustosta ja niihin liittyvistä asioista. Vastaat työssäsi myös useista muista teknisen sektorin tehtävistä yhdessä teknisen päällikön kanssa. Työ sisältää sekä toimistotyöskentelyä että käytännön tekemistä alustemme parissa.

Päätehtäviisi kuuluvat:

  • vastata olemassa olevasta kalustosta ja niihin liittyvistä asioista
  • alusten katsastus Meripelastusseuran katsastusjärjestelmän mukaisesti sekä katsastustoiminnan ohjaus ja valvonta
  • jäsenyhdistysten tekninen neuvonta ja ohjaus
  • varuste- ja laitehankinnat
  • teknisen sektorin koulutustoiminta.

Odotamme sinulta:

  • venealan tuntemusta ja työkokemusta
  • soveltuvaa teknistä koulutusta
  • yleisimpien Office-ohjelmien hallintaa
  • itsenäistä työotetta ja vastuuntuntoa
  • positiivista asennetta ja hyviä vuorovaikutustaitoja
  • julkisen hankintalainsäädännön tuntemus katsotaan eduksi.

Tarjoamme vastuullisen ja itsenäisen työn matalahierarkkisessa asiantuntijaorganisaatiossa. Pääset osana kymmenen hengen toimistotiimiämme luotsaamaan vapaaehtoista meripelastustoimintaa strategiamme mukaisille väylille. Toimistomme sijaitsee keskeisellä paikalla Helsingin Kaivopuistossa, osan työajasta voit suorittaa halutessasi myös etänä. Työ edellyttää myös ajoittain matkustusvalmiutta (pääsääntöisesti Suomessa).

Teknisen asiantuntijan tehtävä on vakituinen ja kokopäiväinen. Toivomme, että pystyt aloittamaan loka-marraskuussa 2021.

Lisätietoja teknisen asiantuntijan tehtävästä antavat:

toimitusjohtaja Jori Nordström, p. 0400 656 171, jori.nordstrom@meripelastus.fi

tekninen päällikkö Taneli Mauno, p. 040 5616516, taneli.mauno@meripelastus.fi.

Lähetä vapaamuotoinen hakemus ansioluetteloineen ja palkkatoiveineen viimeistään 24.9.2021 sähköpostitse taneli.mauno@meripelastus.fi. Halutessasi voit liittää mukaan myös linkin enintään 1,5 minuuttia kestävän videoesittelyyn.

(Kuva Mika Pakarinen)

The post Haemme teknistä asiantuntijaa appeared first on Suomen Meripelastusseura.

13 pelastettu lähes varmalta menehtymiseltä tänä kesänä

To, 09/02/2021 - 01:07
Meripelastusseuran vapaaehtoiset miehistöt suorittivat elokuun loppuun mennessä yhteensä 1787 pelastus- ja avustustehtävää vesillämme. Veneilyn suosio jatkoi kasvuaan toisena koronakesänä, mikä näkyy myös Meripelastusseuran tilastossa.

Viranomaisen johtamaan pelastustehtävään vapaaehtoiset meripelastajat on tänä vuonna hälytetty 590 kertaa. Tähän mennessä todennäköiseltä menehtymiseltä on pelastettu 13 ihmistä. Yhteensä apua on saanut 3884 ihmistä ja 1502 alusta. Meripelastusseuran Trossi-jäsenpalveluun kuuluvia avustuksia on suoritettu 528.

Kiireisin kesä on ollut jälleen Suomenlahden meripelastajilla, mutta suurin kasvu on tapahtunut Saaristomerellä, missä ylitettiin jo elokuun lopussa koko vuoden 2020 tehtävämäärä. Eniten tehtäviä ovat hoitaneet Helsingin (170) ja Turun (168) pelastusasemat.

Vapaaehtoisten meripelastajien tehtävistä suurin osa on eriasteisia kiireettömiä avustuksia (1197), joiden merkitys veneilyturvallisuudelle usein unohtuu.

– Jokainen tehtävä on avunsaajalle tärkeä. Lisäksi kymmenissä, ehkä jopa sadoissa tapauksissa vuosittain ehkäistään kiireettömän ongelmatilanteen kehittyminen hätätilanteeksi, kertoo Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg.

Viime vuonna kahdentuhannen vuotuisen tehtävän raja ylittyi ensimmäistä kertaa Meripelastusseuran historiassa. Tällä hetkellä tehtävämäärä on viime vuoden tasolla, mutta tuleeko kuluvasta vuodesta toinen peräkkäinen ennätysvuosi, riippuu pitkälti syksyn säistä.

– Jos tulee kolea ja sateinen syksy, lopettaa moni veneilykauden aikaisin. Ja kun vesilläliikkujia on vähän, tarvitaan myös apua harvemmin, Marko Stenberg sanoo.

– Sään ja vesien kylmetessä ja iltojen pimetessä kasvaa kuitenkin vakavampien onnettomuuksien riski. Syksyllä kaikki vesille lähtöä edeltävät tarkastukset kannattaa tehdä erityisen huolellisesti. Asianmukaisten turvallisuusvarusteiden lisäksi reittisuunnittelun, navigointitaitojen sekä lämpimän ja vedenpitävän pukeutumisen merkitys korostuu, Marko Stenberg muistuttaa.

Vapaaehtoiset meripelastajat päivystävät vesilläliikkujien turvana pääsääntöisesti avovesikauden loppuun, vaikka Trossi-jäsenpalvelukausi päättyykin lokakuun lopussa.

Pelastusalusten ympärivuorokautinen päivystys avovesikaudella ylläpidetään kokonaan palkatta tehtävällä vapaaehtoistyöllä, jonka arvo yhteiskunnalle on yli 20 miljoonaa euroa vuodessa.

(Kuva Mika Pakarinen)

The post 13 pelastettu lähes varmalta menehtymiseltä tänä kesänä appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Turvallista syysveneilyä

To, 08/26/2021 - 13:11
Syksy muistuttaa jo tulostaan. Illat pimenevät ja viilenevät. Syksyllä myös sää voi muuttua vesillä hyvin nopeasti. Veneilystä on mahdollista nauttia turvallisesti vaikka jäiden tuloon asti, kunhan ottaa huomioon muuttuneet olosuhteet.

Syksyllä kaikki vesille lähtöä edeltävät tarkastukset ja toimenpiteet kannattaa tehdä erityisen huolellisesti. Reittisuunnittelun tärkeys korostuu pimeän ja aallokon takia. Matkapuhelin on olennainen turvallisuusvaruste, jonka toimivuudesta pitää huolehtia. Varmista, että akussa on latausta ja pidä laite kuivana sekä mielellään myös lämpimässä. Yllättävän moni kännykkä hyytyy kylmässä.

Syysvesille lähtiessä kannattaa suosia kerrospukeutumista, jonka päällimmäinen kerros on sekä veden- että tuulenpitävä. Kerroksia on helppo vähentää tai lisätä tarpeen mukaan. Myös varavaatteet on hyvä olla mukana.

Kiinnitä kunnolla

Syksyn tulo on syytä huomioida myös veneen kiinnityksessä. Köysien tulee olla kunnossa. Jos mahdollista, kannattaa kiinnittää vene keula venesataman sisääntuloaukkoon päin. Silloin aallokko ei lyö niin helposti veneeseen, jos syysmyrsky yllättää.

Veneen tilanne on hyvä käydä tarkistamassa päivittäin tai vähintään joka toinen päivä. Muuten voi satamassa odottaa ikävä yllätys.

Helsingin Meripelastusyhdistyksen pelastusvene Aiskon valot lokakuisena iltana (kuva Marjut Jokinen). Kulkuvalot kuntoon

On tärkeää, että vesilläliikkujat näkevät toisensa ja pystyvät tunnistamaan, mihin suuntaan toinen on matkalla. Hämärässä, pimeässä tai muuten huonon näkyvyyden vallitessa se on lähes mahdotonta ilman kulkuvaloja.

Kulkuvalot, vihreä ja punainen sivuvalo, mastovalot ja perävalo, antavat kulkusuunnan ohella vinkkiä myös toisen aluksen koosta. Erilaiset lisävalot kertovat muun muassa aluksen kyvystä väistää esimerkiksi syväyksen, hinauksen, kalastuksen tai jonkin muun syyn vuoksi.

Myös pienveneillä on velvollisuus käyttää kulkuvaloja. Yksinkertaisimmillaan pienen ja hitaan moottorialuksen kulkuvalo on valkoinen ”ympäri näköpiirin” näkyvä valo.
Iltojen pimetessä onkin tärkeää tarkistaa kulkuvalojen toiminta jo ennen vesille lähtöä.

Tähystys ja navigointi

Oikein käytettynä tutka on paras väline toisten alusten havaitsemiseen, kun näkyvyys on huonontunut. Tutkan käyttö ei kuitenkaan saa viedä huomiota navigoinnista ja tähystämisestä.

Pimeässä liikuttaessa tulee erityisesti panostaa tähystämiseen. Kulkuvalojen havaitseminen ei ole niin helppoa kuin veneen näkeminen päivänvalossa. Veneessä on myös syytä välttää kaiken tarpeettoman näkyvyyttä heikentävän valon käyttöä. Esimerkiksi karttaplotterin ja muut navigointilaitteet voi himmentää ja veneen sisävalot himmentää tai sammuttaa kokonaan.

Navigointitaitojen merkitys korostuu syksyllä. Pimeä tulee aikaisin ja sää voi muuttua hyvin nopeasti. Veneessä pitää aina olla ajantasainen paperinen merikartta. Sähköiset navigointilaitteet ovat vain apuvälineitä.

Pyydä apua ajoissa

Jos joudut ongelmiin vesillä, pyydä apua mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään. Pienikin ongelma voi syksyn olosuhteissa kehittyä nopeasti hätätilanteeksi. Älä siis kursaile avun pyytämisessä.

Vaara- tai hätätilanteessa vesillä soita aina hätänumeroon 112 tai meripelastuksen hälytysnumeroon 0294 1000 (merialueella).

Meripelastusseuran Trossi-palvelunumerosta 0800 30 22 30 saa apua vesillä niissä ongelmatilanteissa, joissa kyseessä ei ole vaaratilanne eikä avun saamisella ole kiire. Trossi-palvelunumero päivystää vuorokauden ympäri lokakuun loppuun asti.

Trossi-jäsenpalvelu kannattaa hankkia myös syksyn veneretkien turvaksi.

Trossi

 

The post Turvallista syysveneilyä appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Meripelastusseura hakee yhteisöjäseniä – 3 Step IT ensimmäinen

Ti, 08/17/2021 - 09:59
Meripelastusseura hakee yrityksiä ja yhteisöjä tukemaan vapaaehtoista meripelastustoimintaa. Tavoitteena on saada 50 uutta yhteisöjäsentä. Ensimmäinen tukijoukkoon liittynyt on turvallisia ja ympäristövastuullisia IT-ratkaisuja tarjoava 3 Step IT Group.

– Suomen Meripelastusseura ja erityisesti sen vapaaehtoiset meripelastajat tekevät pyyteetöntä ja arvokasta työtä. Myös meillä 3 Step IT:ssä on paljon vesilläliikkujia, joille luo turvallisuuden tunnetta jo pelkkä tieto, että esimerkiksi Trossin palvelunumeron kautta voi pyytää apua pienessäkin avuntarpeessa. Toivonkin, että tämä uusi Meripelastusseuran tarjoama yhteisöjäsenyys houkuttaa mukaan mahdollisimman laajasti yrityksiä ja yhteisöjä, jotta voimme auttaa turvallisessa vesillä liikkumisessa, sanoo 3 Step IT Groupin hallituksen puheenjohtaja Jarkko Veijalainen.

Meripelastusseuran yhteisöjäseneksi voi liittyä yritys tai muu organisaatio 1000 euron vuotuisella kannatusjäsenmaksulla. Jäsenmaksuilla tuetaan vapaaehtoisten meripelastajien koulutusta, kaluston ylläpitoa sekä turva- ja pelastusvarusteiden hankintaa.

– Yhteisöjäsenyys on helppo tapa tukea toimintaamme pitkäjänteisesti. Tavoitteenamme on saada 50 uutta yhteisöjäsentä, mikä tarkoittaisi vuositasolla 50 000 euron lisätuloa vapaaehtoisen meripelastustoiminnan ylläpitämiseen, kertoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström.

Tule mukaan tukijoukkoomme – liity yhteisöjäseneksi

Lähetä sähköpostia osoitteella smps.toimisto@meripelastus.fi otsikolla ”Yhteisöjäseneksi” ja kerro viestissä seuraavat tiedot:

– Yrityksen nimi ja Y-tunnus
– Yrityksen osoitetiedot
– Yhteyshenkilön tiedot: nimi, sähköposti ja puhelinnumero
– Laskutustiedot: sähköposti tai postiosoite.

Toimitusjohtaja Jori Nordström kertoo mielellään lisää toiminnastamme sekä yhteisöjäsenyydestä ja muista tavoista tukea vapaaehtoista meripelastustyötä, jori.nordstrom@meripelastus.fi tai puh. 0400 656 171.

The post Meripelastusseura hakee yhteisöjäseniä – 3 Step IT ensimmäinen appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vapaaehtoiset meripelastajat auttoivat yli 300 ihmistä vesillä juhannuksena

Su, 06/27/2021 - 23:11
Meripelastusseuran vapaaehtoiset miehistöt lähtivät apuun juhannusviikonloppuna yhteensä 147 kertaa. Valtaosa tehtävistä oli eriasteisia avustuksia, mutta vakavampiakin pelastustehtäviä mahtui joukkoon. Pelastusliivien pukemisen tärkeys tuli jälleen todistettua.

– Joensuun järvipelastajat osallistuivat veneonnettomuuden pelastustehtävään sunnuntain vastaisena yönä, kun moottorivene ajoi uittopoijuun ja sai vuodon. Kolmen hengen seurue pelastettiin uppoavasta veneestä ja kuljetettiin turvaan, kertoo Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg.

– Pelastusliivit olivat laatikossa veneen vajoavassa takaosassa eivätkä veneessä olleet saaneet niitä enää esiin ja puettua. Onneksi apu tuli paikalle ennen kuin kukaan joutui veden varaan, mutta jälleen tuli konkreettisesti todistettua, että pelastusliivien pitää olla päällä eikä laatikossa, Stenberg jatkaa.

Kokonaisuudessaan juhannus sujui vesillä vapaaehtoisten meripelastajien näkökulmasta rauhallisesti. Liikenne oli vilkasta, mutta pelastus- ja avustustehtävien määrä pysyi edellisvuosien tasolla.

– Kiireisintä oli odotetusti Suomenlahdella, missä tehtävät keskittyivät erityisesti pääkaupunkiseudun ja Kotkan alueille. Myös Päijänteellä ja Saaristomerellä oli paljon tapahtumia. Saimaalla ja Pohjanlahdella oli jonkin verran hiljaisempaa, Marko Stenberg kertoo.

Vapaaehtoiset meripelastajat auttoivat juhannusviikonloppuna yhteensä 309 ihmistä ja 106 vesikulkuneuvoa rannikolla ja sisävesillä. Operaatio Meritähteen osallistui lähes 130 pelastusvenettä ja 1000 vapaaehtoista.

Vaikka juhannus on ohi, on vapaaehtoisten meripelastajien kausi vasta aluillaan. Heinäkuu on yleensä kiireisintä aikaa meripelastajille, ja Meripelastusseuran päivystyskausi jatkuu marraskuun puoliväliin.

Kuva Joensuun Järvipelastajat

The post Vapaaehtoiset meripelastajat auttoivat yli 300 ihmistä vesillä juhannuksena appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Operaatio Meritähti turvaa juhannusta vesillä

Ti, 06/22/2021 - 18:09
Vapaaehtoiset meripelastajat varautuvat kiireiseen juhannukseen. Vesilläliikkujien turvana päivystää lähes 130 pelastusalusta ja 1000 meripelastajaa ympäri maata torstai-illasta sunnuntai-iltaan. Meripelastusseura kannustaa vesilläliikkujia huolehtimaan myös itse turvallisuudestaan.

– Helteellä pelastusliivi voi tuntua tukalalta, mutta tosiasia on, että vain puettu liivi pelastaa. Onnettomuus tapahtuu aina yllättäen, ja silloin ei usein ole enää aikaa liivien hakemiseen ja pukemiseen, sanoo Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg.

– Juhannusviikonlopuksi on luvattu pääosin lämmintä, mutta paikoin myös hyvin epävakaista säätä. Ennusteiden seuraaminen koko venematkan ajan on erityisen tärkeää, Stenberg jatkaa.

Meripelastajien turvallisuusvinkkien lista on pitkä, mutta jo mainittujen lisäksi Marko Stenberg nostaa esiin kolme.

– Tähystä ja ota huomioon muut vesillä liikkuvat. Käytä navigoinnissa sähköisten apuvälineiden lisäksi ajan tasalla olevaa paperista merikarttaa. Pidä avoveneessä hätäkatkaisija eli niin sanottu tappokytkin kiinnitettynä aina ajon aikana. Se sammuttaa veneen moottorin, jos putoat veteen.

Vesiliikennelain mukaan jokaisella vesikulkuneuvolla on oltava päällikkö, joka vastaa aluksen kunnosta, kulusta ja koko venekunnan turvallisuudesta. Vastuullisen veneilijän turvalliset toimintatavat ehtii vielä kerrata Meripelastusseuran Veneilytaito-verkkokursseilla osoitteessa veneilytaito.fi.

Avunpyynnöt

Vaara- tai hätätilanteessa vesillä soita aina hätänumeroon 112 tai meripelastuksen hälytysnumeroon 0294 1000 (merialueella).

Meripelastusseuran Trossi-palvelunumerosta 0800 30 22 30 saa apua vesillä niissä ongelmatilanteissa, joissa kyseessä ei ole vaaratilanne eikä avun saamisella ole kiire. Trossi-palvelunumero päivystää vuorokauden ympäri.

Jos olet epävarma, onko kyseessä kiireetön avustus vai vaaratilanne, soita aina hätänumeroon tai meripelastuksen hälytysnumeroon.

Vapaaehtoiset meripelastajat toivottavat hyvää ja turvallista juhannusta!

The post Operaatio Meritähti turvaa juhannusta vesillä appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Suomen ja Viron vapaaehtoiset meripelastajat sopivat yhteistyöstä

To, 06/17/2021 - 19:15
Suomen Meripelastusseura sekä Viron vapaaehtoinen meripelastusjärjestö, Eesti Päästeliit ja meripelastusyhdistys Eesti Merepäästeühing allekirjoittivat tänään kumppanuussopimuksen.

Kumppanuussopimus on jatkoa viime vuonna käynnistyneelle Development of Integrated Trossi Service in Baltic Region (INTROSERV) -hankkeelle, jonka tavoitteena on parantaa veneilijöiden ja pienvenesatamien turvallisuutta luomalla Itämeren alueelle yhtenäinen teknisen- ja kiireettömän avun järjestelmä. Sopimuksen avulla pyritään vakiinnuttamaan Suomen ja Viron vapaaehtoisten meripelastusorganisaatioiden yhteistoiminta myös INTROSERV-hankkeen päätyttyä vuoden 2021 lopussa.

Nyt solmittuun kumppanuussopimukseen kirjattuja tavoitteita ovat muun muassa pelastaa ja avustaa merihätään joutuneita ihmisiä Itämerellä sekä Suomen ja Viron sisävesillä, tukea kansainvälisen meripelastusyhteistyön kehittymistä Itämeren alueella, koordinoida yhteistyössä kiireettömän avun Trossi-järjestelmää sekä kehittää Suomen ja Viron vapaaehtoisten meripelastuskouluttajien yhteistoimintaa. Sopimuksen puitteissa viedään myös INTROSERV-hanke loppuun.

Lue lisää INTROSERV-hankkeesta.

The post Suomen ja Viron vapaaehtoiset meripelastajat sopivat yhteistyöstä appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Meripelastusseuralle merkittävä lahjoitus suu-nenäsuojuksia

Ke, 06/16/2021 - 22:44
Lifa Air on lahjoittanut Meripelastusseuralle 24 000 kappaletta kotimaisia suu-nenäsuojuksia suojaamaan vapaaehtoisia meripelastajia toiminnassa pelastusaluksilla ja -asemilla.

Meripelastusseura vastaanotti lahjoituksen keskiviikkona 16.6. ja suu-nenäsuojukset lähetettiin eteenpäin seuran 60 eri puolilla maata sijaitsevalle asemalle.

– Vapaaehtoisten meripelastajien turvallisuus on meille sydämenasia. Lifa Airin lahjoitus auttaa meitä merkittävästi miehistöjemme terveysturvallisuuden ylläpitämisessä. Olemme erittäin iloisia ja kiitollisia lahjoituksesta, sanoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström.

Ronnie Friman Lifa Airilta toimittamassa lahjoitusta (keskellä). Vasemmalla Tove Werner Tammisaaren Meripelastajista sekä laitimmaisena oikealla Marko Stenberg vieressään Jori Nordström Meripelastusseurasta.

– Olemme tehneet aiemminkin hyväntekeväisyyttä tärkeäksi kokemillemme tahoille ja nyt saimme vinkin teistä meillä työskentelevältä Ronnielta. Hän on yksi Meripelastusseuran vapaaehtoisista. Haluamme tukea tärkeää työtänne vesillä ja vapaaehtoisten toimintaa varsinkin nyt veneilykauden alkaessa. Meillä on kotimaisena valmistajana mahdollisuus auttaa ja koemme, että on hyvä antaa lahjoituksia tahoille, jotka tekevät työtä yhteisen hyvän ja turvallisuuden eteen, kertoo Lifa Airin markkinointijohtaja Juha Uppa.

Lifa Air Oy on suomalainen teknologiayhtiö ja johtava puhtaan ilman asiantuntija. Yritys perusti Suomeen kasvomaskitehtaan huhtikuussa 2020 huoltovarmuuden turvaamiseksi. Lifa Air on siitä lähtien toimittanut maskituotteitaan sekä Huoltovarmuuskeskuksen että terveydenhuollon käyttöön.

The post Meripelastusseuralle merkittävä lahjoitus suu-nenäsuojuksia appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Uusi meripelastusvene Tammisaareen

Ti, 06/15/2021 - 12:41
Suomen Meripelastusseura on vastaanottanut uuden PV3-luokan pelastusveneen, jonka asemapaikka on Tammisaaressa. Vene parantaa alueen meripelastusvalmiutta merkittävästi.

Kymmenmetrinen, vesisuihkupropulsiolla varustettu pelastusvene yltää 38 solmun maksiminopeuteen. Siinä on meripelastusvarustus, joka sisältää myös kevyen palonsammutus- ja tyhjennyskaluston sekä ensiaputehtäviin tarvittavat varusteet. Lisäksi veneessä on hydraulisesti avattava keulaportti, joka parantaa mahdollisuuksia rantautua luonnonsatamiin ja helpottaa potilaan siirtoa veneeseen. Veneen varustukseen kuuluu myös pimeänäkö- ja lämpökamera, joka on erinomainen apuväline etsinnöissä.

– Suomenlahti on Meripelastusseuran vilkkain toiminta-alue. Olemme iloisia voidessamme sijoittaa Tammisaareen uuden tehokkaan ja vaativiinkin olosuhteisiin soveltuvan pelastusveneen. Uskon, että se parantaa Tammisaaren Meripelastajien toimintaedellytyksiä ja alueen vesillä liikkuvien turvallisuutta merkittävästi, sanoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström.

Tammisaaren Meripelastajien uusi pelastusvene kastetaan lauantaina ja se aloittaa päivystyksen miehistöjen perehdytyksen jälkeen vielä ennen juhannusta.

– Meillä on laaja toiminta-alue ja olosuhteet saaristossa voivat olla haastavia, joten otamme ilomielin vastaan toimintaamme tarkoituksenmukaisen aluksen. Viime vuosina olemme toimineet pääsääntöisesti avoveneellä, sanoo yhdistyksen puheenjohtaja Tove Werner.

– Pienelle yhdistykselle uuden aluksen saaminen on iso asia ja toivomme, että toiminta saa sen myötä myös uutta nostetta, Werner jatkaa.

Meripelastusseura hankkii pelastusveneet STEA:n veikkausvaroista myöntämillä avustuksilla. Jokaisessa hankinnassa on 30 prosentin omavastuuosuus, josta keskusjärjestö rahoittaa puolet ja paikallinen yhdistys toisen puolen. Tammisaaren meripelastajat ottavat kiitollisina vastaan lahjoituksia veneen jatkuvaa ylläpitoa, lisävarusteiden hankintaa ja miehistön koulutusta varten.

– Nöyrä kiitos kaikille lahjoittajille, ilman teitä tämä hanke ei olisi toteutunut. Toivomme, että haluatte jatkossakin tukea yhdistyksemme toimintaa, Tove Werner kiittää.

Tammisaaren uusi pelastusvene on viides kokkolalaisen Kewatec Aluboatin Meripelastusseuralle rakentamassa PV3-luokan venesarjassa. Kaksi seuraavaa venettä sijoitetaan suunnitelmien mukaan Inkooseen ja Kuopioon kesällä 2022.

Katso, kuinka uudet PV3-luokan pelastusveneet valmistuvat (video Oskari Tihinen)

The post Uusi meripelastusvene Tammisaareen appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vapaaehtoisen Meripelastuksen Pelastusrengas -säätiön apurahat 2021

Ke, 06/09/2021 - 22:06
Vapaaehtoisen Meripelastuksen Pelastusrengas -säätiö sr on päättänyt vuoden 2021 apurahojen jakamisesta. Säätiö jakaa yhteensä 8 500 euroa kahdeksalle Meripelastusseuran jäsenyhdistykselle.

Vaasan Meripelastusyhdistykselle myönnettiin 2 000 euron avustus yhdistyksen arkistojen digitoimiseen. Arkistossa on osin hyvin huonokuntoisia asiakirjoja ja valokuvia 1960-luvulta asti. Aineiston digitoiminen tukee myös yhdistyksen historiikin tuottamista.

1 000 euron avustus myönnettiin Heinolan Järvipelastajille Kouvolan pelastusaseman tukikohdan varusteluun, Helsingin Meripelastusyhdistykselle opaskylttien hankintaan Seurasaaren historialliseen meripelastusvajaan, Kuopion Järvipelastajille valokuvanäyttelyn toteuttamiseen 50 vuotta täyttävän yhdistyksen historiasta, Laukaan Järvipelastajille huonokuntoisen tukikohdan remontointiin, Savonlinnan Järvipelastajille rakennushistoriallisesti arvokkaan asemapaikan laiturin korjaamiseen sekä Tammisaaren Meripelastajille asemarakennuksen uuden lämmitysjärjestelmän hankintaan.

Lisäksi Meri-Lapin Meripelastajille myönnettiin 500 euron avustus nuorisotoiminnan varusteiden hankintaan.

Vapaaehtoisen Meripelastuksen Pelastusrengas -säätiön tarkoituksena on Suomen vapaaehtoisen meri- ja järvipelastustoiminnan kulttuuriperinnön vaaliminen ja säilyttäminen, vapaaehtoisen meri- ja järvipelastustoiminnan jatkuvuuden varmistaminen tukemalla toimintaa taloudellisesti sekä yleisön mielenkiinnon vireillä pitäminen näihin asioihin.

The post Vapaaehtoisen Meripelastuksen Pelastusrengas -säätiön apurahat 2021 appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vapaaehtoisilla meripelastajilla jälleen kiireinen kevät

Ti, 06/01/2021 - 13:11
Meripelastusseuran vapaaehtoiset ovat rientäneet apuun tänä vuonna jo 209 kertaa. Alkukaudesta veneilijöiden avuntarpeen syynä korostuvat erilaiset tekniset ongelmat.

Veneilyn kasvanut suosio näkyy edelleen selvästi vapaaehtoisten meripelastajien tehtävämäärissä, jotka ovat samalla tasolla viime vuoden ennätyslukemien kanssa. Toukokuun loppuun mennessä Meripelastusseuran miehistöiltä oli saanut apua 418 ihmistä ja 171 alusta. Kiireisin kevät on ollut Suomenlahdella.

– Sään vaihtelu on näkynyt tehtävien määrässä tänä keväänä selvästi. Lämmin ja aurinkoinen sää saa ihmiset runsain joukoin vesille, ja silloin myös sattuu ja tapahtuu. Viileällä ja sateisella säällä meripelastajat saavat partioida vesillä lähes yksin, kertoo Meripelastusseuran valmius- ja turvallisuuspäällikkö Marko Stenberg.

Suurin osa vapaaehtoisten meripelastajien tehtävistä aiheutuu veneeseen tulleesta teknisestä viasta tai veneilijän merimiestaidollisesta virheestä. Erityisesti keväällä ja alkukesällä korostuvat ongelmatilanteet, jotka olisi voitu välttää panostamalla veneen huoltoihin sekä päivittämällä varusteet ja kipparin taidot.

– Vesille lähtöön valmistautumiseen kannattaa uhrata hieman aikaa. Veneen laitteiden ja varusteiden tarkistamisen lisäksi on hyvä kerrata perusasiat, kuten merimerkit ja väistämissäännöt, Marko Stenberg neuvoo.

– Kun lisäksi pitää pelastusliivit päällä, tähystää ja huomioi muut vesilläliikkujat sekä käyttää navigoinnissa myös paperikarttaa teknisten välineiden lisäksi, on turvallisen vesillä liikkumisen paketti kasassa.

Hyvään merimiestapaan kuuluvat turvalliset toimintatavat on helppo kerrata Meripelastusseuran Veneilytaito-verkkokursseilla. Kaikille avoin verkkokoulutus koostuu kolmesta kokonaisuudesta, jotka ovat Päällikön vastuu, Veneile turvallisesti sekä Toiminta hätätilanteessa. Tutustu kursseihin osoitteessa veneilytaito.fi.

Vuonna 2020 vapaaehtoiset meripelastajat suorittivat yhteensä 2168 pelastus- ja avustustehtävää vesillämme. Tehtävien määrä ylitti 2000 rajan ensimmäistä kertaa Meripelastusseuran historiassa.

The post Vapaaehtoisilla meripelastajilla jälleen kiireinen kevät appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Uusi meripelastusvene Tornioon

Ma, 05/31/2021 - 09:35
Meripelastusseura on vastaanottanut uuden PV3-luokan pelastusveneen, joka sijoitetaan Meri-Lapin Meripelastajien Tornion asemalle. Vene parantaa alueen meripelastusvalmiutta merkittävästi.

Uusi pelastusvene on saapunut asemapaikalleen 30.5. ja aloittaa päivystyksen miehistöjen perehdytyksen jälkeen vielä ennen juhannusta. 10 metriä pitkä vene on varustettu kahdella 300 hevosvoiman perämoottorilla, ja sen huippunopeus on 42 solmua. Hydraulinen keulaportti helpottaa rantautumista ja mahdollisen potilaan siirtoa.

– Olemme iloisia voidessamme sijoittaa Meri-Lapin Meripelastajien laajalle ja haastavalle toiminta-alueelle uuden tehokkaan ja merikelpoisen pelastusveneen. Uskon, että se parantaa Tornion vapaaehtoisten meripelastajien toimintaedellytyksiä ja alueen vesillä liikkuvien turvallisuutta merkittävästi, sanoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström.

Kummiksi pelastusveneelle Uuden PV3-luokan pelastusveneen miehistö käyttökoulutuksessa.

Meripelastusseura hankkii pelastusveneet STEA:n veikkausvoittovaroista myöntämillä avustuksilla. Jokaisessa hankinnassa on 30 prosentin omavastuuosuus, josta keskusjärjestö rahoittaa puolet ja paikallinen yhdistys toisen puolen. Meri-Lapin Meripelastajat etsii yhteistyökumppania tukemaan omarahoitusosuutensa kattamisessa.

– Toivoisimme, että jokin paikallinen yritys tai muu taho lähtisi tukemaan hanketta, jolla on näin suuri merkitys alueen vesiliikenteen turvallisuudelle. Se olisi hieno tapa osoittaa yhteiskuntavastuuta. Päätukijalle tarjoamme mahdollisuuden antaa uudelle pelastusveneelle nimen ja toimia sen kummina, kertoo Meri-Lapin Meripelastajien puheenjohtaja Jani Leminaho.

Tornion uusi pelastusvene on neljäs kokkolalaisen Kewatec Aluboatin Meripelastusseuralle rakentamasta PV3-luokan venesarjasta. Seuraava vene sijoitetaan Tammisaareen kesäkuun puolivälissä ja kaksi seuraavaa suunnitelmien mukaan Inkooseen ja Kuopioon kesällä 2022.

Meri-Lapin Meripelastajilla on pelastusasemat Kemissä ja Torniossa. Yhdistys on valmistautunut hyvissä ajoin uuden PV3-luokan veneen tuloon siirtämällä jo viime kesänä Tornion aseman Röytästä Leton veneilysatamaan.

– Leton asema on tuonut meidät keskelle veneilijöitä ja antanut lisää näkyvyyttä vapaaehtoiselle meripelastustoiminnalle sekä monipuolisempia yhteistyömahdollisuuksia viranomaisten ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Talven ja kevään aikana rakensimme myös pienimuotoisen simulaattorin tukemaan miehistöjen koulutusta ja nuorisotoimintaa, Jani Leminaho kertoo.

– Parhaimmat kiitokset Suomen Meripelastusseuralle, yhdistyksen aktiivi- ja kannatusjäsenille sekä kaikille tukijoillemme, jotka mahdollistavat vapaaehtoistoimintamme ja sen kehittämisen. Pitkään odotettu uusi PV3-luokan alus on vihdoin kotisatamassa, ja sen avulla voimme entistä paremmin palvella toiminta-alueemme vesilläliikkujia. Turvallista ja hyvää veneilykesää kaikille!

Meri-Lapin Meripelastajat saivat viime vuonna tunnustusta toiminnastaan. Länsi-Suomen Merivartiosto palkitsi 30.10.2020 Meri-Lapin Meripelastajien pelastusvene Teipparin miehistön plaketilla tunnustuksena esimerkillisestä toiminnasta meripelastustapahtumassa Kemin edustalla 10.9.2020. Pohjoisen Yhteisöjen tuki – Majakka ry valitsi 3.12.2020 Meri-Lapin Meripelastajat vuoden 2020 vapaaehtoistoiminnan muodoksi ansiokkaasta vapaaehtoistyöstä ihmisten osallisuuden ja hyvinvoinnin lisäämiseksi.

The post Uusi meripelastusvene Tornioon appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Pelastusliivit estäisivät jopa 80 prosenttia vesiliikenteen hukkumisista

Ke, 05/26/2021 - 23:48
Suomessa hukkuu joka vuosi 100–150 ihmistä, joista noin kolmannes vesiliikenneonnettomuuksien seurauksena. Toukokuun viimeisenä lauantaina vietettävä Pelastusliivipäivä muistuttaa liivien tärkeydestä.

Moottoriveneessä ja yli viiden metrin pituisessa purjeveneessä pitää olla pelastusliivi jokaiselle veneessä olijalle. Useimmiten liivit myös veneistä löytyvät. Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto (SUH) ja Suomen Meripelastusseura kampanjoivat, jotta liivit olisivat myös puettuna aina vesillä liikuttaessa.

– Onnettomuustilanteessa ei liivien pukemiselle ole usein enää aikaa. Kansainvälisten tutkimusten mukaan päälle puetut pelastusliivit olisivat pelastaneet 70–80 prosenttia vesiliikenneonnettomuuksissa hukkuneista, kertoo SUH:n viestintäasiantuntija Niko Nieminen.

Tärkeää on myös, että pelastusliivi on sopivan kokoinen ja oikein puettu.

– Yleinen ja jopa hengenvaarallinen virhe on jättää pelastusliivin haararemmit kiinnittämättä. Remmien avulla liivi pysyy päällä myös veden varassa. Ilman niitä liivi voi nousta käyttäjän kasvoille ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa tukehtumisen, varoittaa Meripelastusseuran valmius- ja turvallisuuspäällikkö Marko Stenberg.

Paukkuliivit ovat suosittuja keveytensä ja mukavuutensa johdosta. Ne ovat yleensä myös toimintavarmoja, kunhan muistaa tarkastaa ja huoltaa liivin valmistajan ohjeiden mukaan vuosittain.

– 24 tunnin paukkuliivitesti on helppo tapa varmistaa liivin toimivuus. Täytä paukkuliivi ilmalla ja anna sen olla 24 tunnin ajan. Vuorokauden ilmansa pitänyt liivi on käyttökuntoinen, kertoo Marko Stenberg.

Ohjeet 24 tunnin paukkuliivitestiin.

Osallistu pelastusliivipäivään

SUH ja Meripelastusseura haastavat viranomaiset, veneily- ja vesiliikuntajärjestöt sekä jokaisen vesillä jollain välineellä liikkuvan mukaan välittämään pelastusliivien henkiäpelastavaa sanomaa.

– Pue pelastusliivi, ota kuva ja jaa se aihetunnisteella #pelastusliivipäivä. Haasta myös kaverisi mukaan, neuvoo Niko Nieminen.

Lisää tapoja osallistua löydät täältä.

Pelastusliivipäivä on saanut alkunsa kansainvälisestä Ready, Set, Wear it -tapahtumasta. Suomessa sitä on vietetty jo vuodesta 2013 aina alkukesällä. Päivän tavoitteena on muistuttaa turvallisesta vesillä liikkumisesta ja tempaista pelastusliivien käytön puolesta.

The post Pelastusliivit estäisivät jopa 80 prosenttia vesiliikenteen hukkumisista appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Meripelastajat kouluttivat satamahenkilöstöä Nauvossa

Pe, 05/21/2021 - 12:23
Meripelastusseura järjesti Nauvon vierasvenesataman satamahenkilökunnalle turvallisuuskoulutuspäivän 19. toukokuuta. Koulutukseen osallistui yhteensä seitsemän työntekijää Nauvosta ja Turusta.

Koulutuspäivän ohjelma koostui teoriatunneista ja käytännön harjoitteista, kuten vedestä pelastaminen, hätäensiapu ja alkusammutus. Satama ja työntekijät saivat todistuksen suoritetusta koulutuksesta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Turvallisuuskoulutuksen tavoitteena on, että sen jälkeen jokaisella satamatyöntekijällä on kyky toimia oikein vaara- tai onnettomuustilanteessa. Osallistujat saavat myös ohjeet omatoimiseen harjoitteluun satamahenkilökunnan kesken. Seuraava koulutuspäivä pidetään Loviisassa kesäkuun toisella viikolla.

Koulutuspäivät ovat osa EU:n Central Baltic Interreg INTROSERV-hanketta, joka toteutetaan yhteistyössä Suomen Meripelastusseuran sekä Viron vapaaehtoisen pelastusjärjestön Päästeliiton kanssa.

Development of Integrated Trossi Service in Baltic Region (INTROSERV) -hankkeen tavoitteena on parantaa veneilijöiden ja pienvenesatamien turvallisuutta luomalla Itämeren alueelle yhtenäinen teknisen- ja kiireettömän avun järjestelmä. Lisäksi hankkeen aikana järjestetään veneilyturvallisuutta edistäviä koulutuksia ja tapahtumia verkossa sekä viidessä pilottivierasvenesatamassa Suomessa ja Virossa. Projekti toteutetaan tiiviissä yhteistyössä paikallisten meripelastusyhdistysten, vierasvenesatamien ja venekerhojen kanssa.

The post Meripelastajat kouluttivat satamahenkilöstöä Nauvossa appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vapaaehtoiset meripelastajat valmiina auttamaan

To, 04/29/2021 - 13:10
Meripelastusseuran päivystyskausi alkaa toukokuun alussa. 1. toukokuuta lähtien vastaa myös Trossi-palvelunumero veneilijöiden kiireettömiin avunpyyntöihin. Vapaaehtoiset meripelastajat varautuvat kiireiseen kauteen.

Osalla vapaaehtoisia pelastusasemia kausi käynnistyi jo huhtikuun puolella, mutta suurin osa siirtyy valmiuteen toukokuun alussa tai heti jäätilanteen salliessa.

– Viime kesänä koronaepidemian aiheuttama poikkeustilanne lisäsi veneilyä ja toi vesille myös paljon uusia, kokemattomampia kippareita. Se yhdessä lämpimien säiden kanssa kasvatti vapaaehtoisten meripelastajien tehtävämäärää, joka ensimmäistä kertaa historiassa ylitti kahdentuhannen vuotuisen tehtävän rajan, kertoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström.

– Uskomme, että tänäkin kesänä moni jättää esimerkiksi ulkomaanmatkan tekemättä ja suuntaa loman viettoon vesille. Olemme varautuneet siihen, että vapaaehtoisilla meripelastajilla riittää töitä.

Viime vuonna Meripelastusseuran miehistöt lähtivät hälytystehtävään yhteensä 2168 kertaa. Apua sai 4285 ihmistä ja 1847 alusta. Todennäköiseltä menehtymiseltä pelastettiin 41 ihmistä.

Vapaaehtoiset meripelastajat päivystävät ympäri vuorokauden keskimäärin alle puolen tunnin lähtövalmiudessa. 60 pelastusaseman verkosto rannikolla ja sisävesillä ulottuu Hangosta Inariin. Asemille on sijoitettuna 132 pelastusvenettä, joita operoi noin 1500 koulutettua vapaaehtoista.

Vastuullisesti vesille

Vapaaehtoisille meripelastajille tulevista avunpyynnöistä valtaosa tulee huviveneilijöiltä ja johtuu veneen teknisestä viasta, huollon laiminlyömisestä tai kuljettajan merimiestaidollisesta virheestä. Meripelastajat toivovat, että ennen vesille lähtöä maltettaisiin tehdä asianmukaiset huoltotoimenpiteet, tarkistaa varusteet ja kerrata merimiestaidot.

– Vastuullisen veneilijän tekee ennen kaikkea oikea asenne, Jori Nordström painottaa. – Otetaan turvallisuusasiat vakavasti, noudatetaan hyviä merimiestaitoja ja huomioidaan muut vesilläliikkujat.

Kesäkuun 2020 alussa tuli voimaan uudistettu vesiliikennelaki, joka lisäsi merkittävästi veneen päällikön vastuuta.

– Lain sisältöön kannattaa ehdottomasti tutustua ennen veneilykauden aloittamista, Nordström muistuttaa.

Veneilytaidot voi päivittää helposti Meripelastusseuran maksuttomilla verkkokursseilla osoitteessa veneilytaito.fi.

Vesille lähtijän muistilista:

  • Tee reittisuunnitelma ja kerro se myös kotiin jääville
  • Tutustu säätiedotuksiin ja seuraa niitä matkan aikana
  • Varmista, että viestintävälineet toimivat ja pysyvät kuivina
  • Huolehdi siitä, että veneessäsi on riittävästi polttoainetta
  • Varaa mukaan moottorin tarvitsemia nesteitä ja varaosia
  • Opasta kaikille veneessä olijoille turvalliset toimintatavat
  • Muista, että vain päälle puettu pelastusliivi pelastaa
  • Varmista, että sinulla on voimassa oleva Trossi-jäsenpalvelu.
Mistä apua?

Hätä- tai vaaratilanteessa vesillä tulee aina soittaa hätänumeroon 112 tai merialueella meripelastuksen hälytysnumeroon on 0294 1000. Kiireettömissä ongelmatilanteissa apua saa Meripelastusseuran Trossi-palvelunumerosta 0800 30 22 30 (1.5.-31.10.).

Artikkelikuva: Jari Miettinen

The post Vapaaehtoiset meripelastajat valmiina auttamaan appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Veneilijän koronaohjeet päivitetty

To, 04/22/2021 - 18:39
Meripelastusseura ja Suomen Purjehdus ja Veneily toteuttivat viime keväänä yhdessä veneilijän ohjeistukset koronaepidemian ajalle. Ohjeet on päivitetty.

Ohjeistuksissa neuvotaan vastuulliseen toimintaan esimerkiksi vierassatamissa sekä käydään läpi, miten pelastus- ja avustustilanteessa tulisi toimia poikkeusaikana. Ohjeistukset on päivitetty tämänhetkisen tilanteen mukaisiksi.

Juuri nyt näyttää siltä, että monia rajoituksia pystytään purkamaan kesään mennessä, ja sitä toivomme varmasti jokainen. Noudattamalla kuitenkin edelleen voimassa olevia rajoituksia ja suosituksia pystymme kaikki vaikuttamaan siihen, kuinka vapaa veneilykesästä 2021 tulee.

Ladattavat ohjeistukset pdf-muodossa suomeksi ja ruotsiksi.

The post Veneilijän koronaohjeet päivitetty appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Trossi-jäsenkortit ja venetarrat 2021

To, 04/22/2021 - 18:14
Vuoden 2021 Trossi-jäsenkortit ja venetarrat saapuvat Trossi-jäsenille huhtikuun viimeisellä viikolla jäsenlehden mukana tai heti vapun jälkeen kirjepostissa.

Jos siis saat Trossi-jäsenlehtesi kelmutettuna, löydät paketista myös jäsenkortin sisältävän kirjeen ja veneeseen liimattavan Trossi-tarran. Jos taas jäsenlehti kolahtaa postiluukusta ilman lisukkeita, tulevat kortti ja tarra omana lähetyksenään.

Jos materiaali ei jostain syystä saapuisi ennen kuin lähdet vesille, on Trossi joka tapauksessa voimassa, kun vuoden 2021 jäsenmaksu on maksettu.

Toukokuun alusta lähtien postitamme Trossi-jäsenmateriaaleja noin kerran viikossa sitä mukaa kuin maksut kirjautuvat järjestelmäämme.

Jäsenpalvelumme on tähän aikaan keväästä ajoittain ruuhkautunut. Parhaiten saat meihin yhteyden kotisivujemme jäsentietojen päivityslomakkeella. Olethan kärsivällinen, vaikka et saisi vastausta saman tien. Vastaamme jokaiseen yhteydenottoon. Kiitos ymmärtäväisyydestä!

Trossi-palvelukausi alkaa 1.5., jolloin myös Trossi-palvelunumeron päivystys käynnistyy.

The post Trossi-jäsenkortit ja venetarrat 2021 appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Pelastusveneen ohjaamosimulaattorin kehittäminen Vuoden turvallisuusteko

Pe, 04/09/2021 - 15:24
Meripelastusseura on nimennyt Vuoden turvallisuusteoksi Meripelastusseuran ohjaamosimulaattorin kehittämisen ja rakentamisen. Simulaattoriharjoittelu parantaa merkittävästi Meripelastusseuran vapaaehtoismiehistöjen turvallisuutta. Simulaattorin rakentanut vaasalainen työryhmä palkitaan 9.4.

Meripelastusseuran 130 pelastusvenettä ovat vesillä avovesiaikaan lähes päivittäin. Veneet liikkuvat niin hyvissä kuin huonoissakin olosuhteissa. Tarvittaessa ajetaan suurimmalla mahdollisella nopeudella tehtäväpaikalle ihmishengen pelastamiseksi. Pelastusveneiden nopeudet ovat viime vuosikymmeninä moninkertaistuneet.

Meripelastusseuran alukset ovat välttyneet vakavilta onnettomuuksilta, vaikka pieniä pohjakosketuksia tapahtuukin vuosittain. Läheltä piti -tilanteiden syitä selvitettäessä on niiden yhdeksi merkittäväksi syyksi havaittu puutteet ohjaamotyöskentelyssä.

Meripelastusseura julkaisi päivitetyn ohjaamotyöskentelymenetelmänsä loppuvuodesta 2020. Menetelmän kouluttamisessa miehistöille ohjaamosimulaattori on ensiarvoisen tärkeä. Simulaattorissa pystytään turvallisesti, tehokkaasti, ympäristöystävällisesti ja taloudellisesti toteuttamaan elintärkeää koulutusta. Simulaattori ei kokonaan korvaa vesillä tapahtuvaa koulutusta, mutta täydentää sitä merkittävästi. Ensimmäisen tammikuussa järjestetyn kurssin perusteella simulaattori ylitti kaikki sille asetetut odotukset.

Simulaattorin käyttö ohjaamotyöskentelyn peruskoulutukseen on koronaepidemian asettamissa puitteissa alkanut, ja sitä tullaan käyttämään myös miehistön ja päälliköiden jatkokoulutukseen. Vaasaan rakennettu simulaattori tullaan tarkasti dokumentoimaan ja sen perusteella simulaattoreita rakennetaan eri puolille maata, jolloin ne ovat helposti eri asemien käytettävissä. Sitä ennen koulutetaan vielä lisää kouluttajia ja suunnitellaan harjoituksia, jotta simulaattorikoulutus saadaan mutkattomasti käyntiin uusien simulaattoreiden valmistuttua.

Ohjaamosimulaattorin suunnitellut ja rakentanut työryhmä koostuu Vaasan Meripelastusyhdistyksen vapaaehtoisista ja siihen kuuluu Mikko Lehtimäki (suunnittelu ja yleisjohto), Jani Kallio (ohjaamon rakentaminen), Samuli Latomäki (IT), Teemu Vainionpää (rakentaminen), Raija Koivisto (tilat ja hallinto), Sami Kotajärvi (sähkötyöt) sekä Eetu Kankaanpää (luonnosmallit). Työryhmä käytti simulaattorin rakentamiseen yli 800 henkilötyötuntia, ja se tehtiin kokonaan palkattomana vapaaehtoistyönä.

Kuvassa vasemmalta oikealle Latomäki Samuli, Kotajärvi Sami, Koivisto Raija, Lehtimäki Mikko, Vainionpää Teemu ja Kankaanpää Eetu.

 

Ohjelmiston simulaattoriin toimitti suomalainen Stormwind Oy, joka toimii Meripelastusseuran yhteistyökumppanina simulaattoreiden kehittämisessä.

Lopputuloksena on ainutlaatuinen ohjaamosimulaattori, jonka pienimmistäkään yksityiskohdissa ei ole tingitty. Työryhmän työ parantaa kaikkien Meripelastusseuran vapaaehtoismiehistöjen turvallisuutta.

Meripelastusseuran ohjaamosimulaattorihanketta tukivat Weisell säätiö, Stormwind Oy, Vaasan Aktiasäätiö, Kallion Kaihdin Oy, Pohjanmaan Rauta Oy, Roaming Oy, Secureplan Turvatekniikka Oy ja STARK Vaasa.

The post Pelastusveneen ohjaamosimulaattorin kehittäminen Vuoden turvallisuusteko appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vuoden alusvastaavaksi Petteri Myllynen Kotkasta

Pe, 04/09/2021 - 15:18
Meripelastusseura on nimittänyt Vuoden alusvastaavaksi Kotkan Meripelastusyhdistyksen pelastusalusten ylläpidosta ja kehittämisestä vastaavan Petteri Myllysen.

Vuonna 1999 laivastossa suoritetun varusmiespalveluksen jälkeen vapaaehtoiseen meripelastustoimintaan mukaan lähtenyt Petteri Myllynen on toiminut useiden vuosien ajan alusvastaavana ja pelastusalusten päällikkönä Kotkan Meripelastusyhdistyksessä.

Myllynen on huolellisesti ja määrätietoisesti ylläpitänyt ja kehittänyt Kotkan aluskalustoa. Hän pystyy myös itse ratkaisemaan laajasti kalustossa eteen tulevia haasteita. Myllyselle alusvastaavan tehtävässä mieluisinta on kehittää pelastusveneitä käyttäjäystävällisemmiksi.

Petteri Myllynen kertoo, että Kotkassa aluksia hoitaa pieni ryhmä teknisesti orientoituneita henkilöitä, joten hänen on ollut helppo keskittyä enemmän alusten ja niiden tekniikan kehittämiseen. Myllynen työskentelee ammatissaan sähköautomaatiolaitteiden ja varavoimakoneiden parissa, joten on luonnollista, että myös pelastusveneiden sähkö-, automaatio- ja navigointilaitteisto ovat jääneet hänen hoidettavakseen.

Petteri Myllynen on toiminut Kotkan Meripelastusyhdistyksessä myös koulutusvastaavana ja kuuluu Meripelastusseuran valtakunnallisiin meripelastuskouluttajiin. Tällä hetkellä Myllynen on yhdistyksen varapuheenjohtaja ja vastaa alusten lisäksi myös operatiivisesta toiminnasta.

Vuosien saatossa Petteri Myllynen on ollut aktiivisesti mukana Meripelastusseuran pelastusveneiden kehittämisessä ja hän toimii edelleen seuran alustoimikunnassa. Lisäksi Myllynen on Meripelastusseuran valtuuston monivuotinen jäsen.

The post Vuoden alusvastaavaksi Petteri Myllynen Kotkasta appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Sivut

Tekninen toteutus: W3 Group