Seuran tiedotteet

Tilaa syöte syöte Seuran tiedotteet
Me tulemme apuun!
Syötteen kokonainen osoite. 2 tuntia 44 min sitten

Vapaaehtoiset meripelastajat mukana Hangon veneonnettomuuden pelastustoimissa

Ti, 08/11/2020 - 11:50
Suomen Meripelastusseuran pelastusristeilijä Jenny Wihurin apuvene ehti ensimmäisenä Hangon Poker Run -veneilytapahtumassa lauantaina sattuneen onnettomuuden tapahtumapaikalle. Vapaaehtoiset meripelastajat aloittivat pahimmin loukkaantuneen elvytystoimenpiteet.

Lauantaina 8.8. kello 12.30 Hangossa Poker Run -veneiden nopeusmittausradalla tapahtui onnettomuus, jossa yksi kilpaveneistä törmäsi tapahtumaa seuraamassa olleeseen yleisöveneeseen. Meripelastusseuran pelastusristeilijä Jenny Wihurin apuvene Antti oli tapahtumahetkellä muutaman kymmenen metrin päässä ja saapui onnettomuuspaikalle noin 15 sekunnissa ensimmäisenä pelastusyksikkönä.

Apuveneen kahden hengen vapaaehtoinen miehistö pelasti onnettomuudessa pahimmin loukkaantuneen vedestä ja siirsi hänet emoalukseen, jossa käynnistettiin elvytystoimenpiteet välittömästi.

Loukkaantunut siirrettiin edelleen Rajavartiolaitoksen partioveneeseen, jolla hänet kuljetettiin rantaan. Jenny Wihurin miehistön ensiapuryhmä seurasi uhrin mukana jatkaen elvytystä kunnes hänet luovutettiin ambulanssin ensihoitohenkilöstölle.

Pelastusristeilijä Jenny Wihurin vapaaehtoiselle miehistölle on järjestetty purkutilaisuus ja tarjottu kriisiapua.

Meripelastusseura osallistui Poker Run -tapahtuman vesialueen turvaamiseen yhdessä Rajavartiolaitoksen kanssa. Mukana tapahtumareitin varrella oli Jenny Wihurin lisäksi neljä muuta vapaaehtoista meripelastusvenettä Suomenlahden alueelta.

Länsi-Uudenmaan Poliisilaitos vastaa onnettomuuden tutkinnasta sekä siitä tiedottamisesta. Myös Onnettomuustutkintakeskus on käynnistänyt alustavan turvallisuustutkinnan.

The post Vapaaehtoiset meripelastajat mukana Hangon veneonnettomuuden pelastustoimissa appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Hyväntekeväisyyshuutokauppa 7.8. klo 21.00 Poker Run Hangossa Ravintola HSF:ssä

To, 08/06/2020 - 15:35
Tule tekemään hyvää ja huuhtamaan itsellesi uusia merihenkisiä tuotteita ja palveluita!

Perjantaina 7.8.2020 Poker Run Hanko -tapahtuma järjestää hyväntekeväisyyshuutokaupan Ravintola HSF:n Welcome
Partyssa kello 21:00.

Huutokaupan tuotto ohjataan kokonaisuudessan Suomen Meripelastusseuran vapaaehtoisten meripelastajien hyväksi.

Yhteistyökumppanit, Poker Run Hanko organisaatio, yksityishenkilöt ja muut tahot ovat lahjoittaneet tuotteita ja palveluita huutokaupattavaksi.
Tutustu huuhtokaupan tuotteisiin ja palveluihin tästä.

 

 

 

 

Huutokaupan huudattaa Jyrki ”Naurava kulkuri” Paranko Kemiönsaaresta.

Tervetuloa huutamaan vapaaehtoisten meripelastajien hyväksi – pidetään yhdessä pelastusveneet vesillä!

Lue lisää Poker Run Hanko -tapahtumasta tästä.

Otos huudatettavista tuotteista ja palveluista

Skater (100 solmua) ajelutus lauantaina reittiajon jälkeen
Predator (100 solmua) ajelu 2hlö lauantaina reittiajon jälkeen
Snowball Charter, sis. illallisen
Helikopterilento
Venetraileri 750kg
Samsung TV 50” UHD
Kompressori kylmälaukku
Lithium Boosteri
Yamaha M12 E-Drive Sähköperämoottori + Exide akku
Auton keraaminen pinnoitus
Lahjakortti 200€
Yadea sähköskootteri
4-hengen illallinen ravintola Makaronitehdas
4-hengen illallinen ravintola Classic Pizza

Huuhtokauppaan ovat lahjoittaneet muun muassa

Marine Palvelu
Luxury Collection Automobiles
Samsung Suomi
Yamaha / Akku-Palvelu
Trailerman Oy / Respo
Sumeko
Oy Esco Ab
Silver Shipping.fi
Akku-Palvelu
Milwaukee
Ravintola Makaronitehdas Hanko
Ravintola Classic Pizza Hanko
Procopter
X-System
Ravintola HSF

Jos et pääse paikalle ja haluat tukea vapaaehtoisia meripelastajia, voi myös tehdä suoran lahjoituksen meripelastus.fi/lahjoita.

Kiitos, että autat vapaaehtoisia meripelastajia pysymään vesillä!
Poker Runissa turvaveneinä ja hälytysvalmiudessa ovat PR Jenny Wihuri, PV Interpersona Rescue, PV Draken ja PV Mona.

The post Hyväntekeväisyyshuutokauppa 7.8. klo 21.00 Poker Run Hangossa Ravintola HSF:ssä appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vapaaehtoiset meripelastajat esittäytyvät Uivassa

Ke, 07/29/2020 - 11:42
Meripelastusseura esittelee vapaaehtoista meripelastustoimintaa Helsingin Uivassa venenäyttelyssä Lauttasaaren HSK:lla 13.-16. elokuuta. Meidät löydät laituripaikalta C49.

Uivassa vuorottelevat Helsingin Meripelastusyhdistyksen PV3-luokan pelastusalus Aisko ja Espoon Meripelastajien PV4-luokan alus Emmi. Aluksemme esittäytyvät laituripaikalla C49, ja niiden esittelijöinä toimivat vapaaehtoiset miehistönjäsenet.

PV3-luokan uudet tulokkaat

Esillä olevista aluksista PV Aisko edustaa uutta pelastusalusten sarjaa, jota Meripelastusseura hankkii lisää tulevina vuosina Kokkolassa toimivalta Kewatec AluBoatilta. Aiskon uudet sisarukset ovat tänä vuonna Konnevedelle pelastustehtäviin päässyt PV Tommi ja Kemiönsaaressa työnsä juuri aloittanut PV Mona. Seuraavat sarjan pelastusaluksista ovat Meri-Lapin Tornion pelastusasemalle ja Tammisaareen rakennettavat alukset. Kutsummekin kaikki meripelastustoiminnasta kiinnostuneet uusien pelastusalusten tukijoiksi – ryhdy yhteiskuntavastuulliseksi laivanvarustajaksi!

Kymmenmetrisissä, alumiinirunkoisissa pelastusaluksissa on meripelastusvarustus, joka sisältää kevyen palonsammutus- ja tyhjennyskaluston sekä ensiapuvarusteet. Alukset on varustettu hydraulisesti avattavalla keulaportilla, joka parantaa veneen operatiivisia ominaisuuksia ja lisää toimintakykyä. Valittavissa on kaksi eri propulsioratkaisua: vesisuihku tai perämoottori, joista Aiskossa on vesisuihku. Meripelastusseuran alusluokituksessa PV3-luokkaan kuuluvien alusten huippunopeus on vähintään 42 solmua perämoottoriratkaisulla ja 35 solmua dieseljet-propulsiolla.

Työteliäät pääkaupunkiseudun vapaaehtoiset esittelijöinä

Pääkaupunkiseudun meripelastusyhdistykset kuuluvat Meripelastusseuran eniten pelastus- ja avunantotehtäviä vuosittain suorittaviin yhdistyksiin. Tänä vuonna pääkaupunkiseudun pelastusasemilta on lähdetty tehtäville 220 kertaa ja apua on saanut 492 vesilläliikkujaa. Koko maassa Meripelastusseuran vapaaehtoiset ovat kuluvalla kaudella hoitaneet 1364 eriasteista pelastus- ja avustustehtävää, joissa apua on saanut 2879 ihmistä. Vapaaehtoiset meripelastajat tekevät työtään vapaaehtoistyönä korvauksetta.

Nähdään Uivassa!

Uiva on avoinna torstaina 13.8. klo 12-20, perjantaina klo 12-20, lauantaina klo 10-18 ja sunnuntaina 16.8. klo 10-18 osoitteessa Vattuniemen puistotie 1.

Huomioithan, että kaikki pelastusalukset ovat myös näyttelyn aikana hälytysvalmiudessa. Jos pelastusalus ei ole paikalla käyntisi aikaan, on se joutunut lähtemään pelastustehtävälle.

Tervetuloa tapaamaan Suomenlahden vapaaehtoisia sekä kuulemaan lisää meripelastusharrastuksesta ja Meripelastusseuran Trossi-jäsenpalvelusta!

Lisätietoja Uivasta ja monista tavoista tukea vapaaehtoisia meripelastajia antaa Sari Leppävuori, puh. 050 572 4881 tai sari.leppavuori@meripelastus.fi.

The post Vapaaehtoiset meripelastajat esittäytyvät Uivassa appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vapaaehtoisten meripelastajien tehtävämäärä jatkaa kasvuaan

Pe, 07/10/2020 - 11:39
Meripelastusseuran pelastusaluksia on tänä vuonna tarvittu apuun jo 885 kertaa. Viisi ihmistä on pelastettu todennäköiseltä menehtymiseltä, ja yhteensä apua on saanut lähes kaksituhatta. Kaikki tämä vapaaehtoistyönä. Meripelastajat toivovat, että vesilläliikkujat pitäisivät myös itse huolta omasta turvallisuudestaan.

Vapaaehtoisille meripelastajille on kertynyt tähän mennessä 165 tehtävää enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan, mikä merkitsee 23 prosentin kasvua vapaaehtoisten työmäärään. Ennätyksellisen kiireiseen hellekesään 2018 verrattuna kasvua on 12 prosenttia.

Tehtävistä 30 prosenttia on ollut kiireellisiä meripelastustehtäviä tai ensihoidon/pelastustoimen tehtäviä. Loput ovat olleet vaativuudeltaan eriasteisia avunantotehtäviä.

– Erilaiset osaamattomuudesta johtuvat ongelmat, kuten köysi potkurissa tai polttoaineen loppuminen, ovat jonkin verran lisääntyneet. Tämä viittaa mielestäni siihen, että liikkeellä on aiempia kesiä enemmän kokemattomia veneilijöitä, sanoo Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg.

Meripelastusseuran kiireisin toiminta-alue on edelliskesien tapaan ollut Suomenlahti, toisena Päijänne ja Kokemäenjoen vesistöalue. Viisi eniten tehtäviä suorittanutta yhdistystä ovat Helsingin, Turun ja Espoon meripelastusyhdistykset sekä Pirkanmaan ja Lahden järvipelastusyhdistykset.

Yksi kiireisimmistä yhdistyksistä on koko kevään ja alkukesän ollut läntisen pääkaupunkiseudun ja Porkkalan välisellä saaristo- ja merialueella toimiva Espoon Meripelastajat.

Kuvat Sanna Kalanti.

– Meillä Espoossa tehtävämäärät ovat selkeästi lisääntyneet tänä kesänä. Syynä on todennäköisesti lämmin alkukesä ja koronan aiheuttama matkailun rajoittaminen, koska veneily on ollut vilkasta toiminta-alueellamme jo huhtikuusta alkaen, sanoo Espoon Meripelastajissa pelastusveneen päällikkönä toimiva Anni Muukkonen. – Kaikki viikonloput ja juhlapäivät pääsiäisestä juhannukseen ovat olleet kiireisempiä kuin edeltäjänsä viimeiseen 10 vuoteen.

Pelastusmiehistöt koulutetaan, alukset miehitetään ja tehtävät suoritetaan kokonaan vapaaehtoisvoimin.

– Vapaaehtoiset tekevät tätä silkasta auttamisen halusta. Meille on ollut tärkeää myös poikkeusoloissa varmistaa valmiutemme pelastus- ja avustustehtäviin, mutta samalla pitää huolta miehistön jaksamisesta. Alkukauden jouduimme päivystämään normaalia pienemmällä miehistöllä ja se vaati erikoisjärjestelyitä, joista onneksi selviydyimme kunnialla, kertoo Espoon Meripelastajien puheenjohtaja Senni Jokinen.

Meripelastajien viesti kaikille vesillä liikkuville on, että jokaisen kannattaa myös itse panostaa omaan ja venekuntansa turvallisuuteen.

– Pelastusliivit auttavat vain päälle puettuina. Kannustamme tutkimaan sääennusteet huolella ennen vesille lähtöä, jotta yllätykset jäävät vähemmälle. Erityisen tärkeää on huomioida aina myös muut vesillä liikkuvat eikä tähystystä saa koskaan unohtaa, Jokinen jatkaa.

Kesäkuun alusta voimaan tulleen uuden vesiliikennelain mukaan myös huviveneellä on oltava päällikkö, joka vastaa koko veneen kulusta ja mukana olevien turvallisuudesta.

The post Vapaaehtoisten meripelastajien tehtävämäärä jatkaa kasvuaan appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Turvallisuuskoulutusta Hangon satamahenkilökunnalle

To, 07/09/2020 - 19:21
Meripelastusseura järjesti tiistaina, 16. kesäkuuta Hangon Itäsatamassa satamahenkilökunnan turvallisuuskoulutuspäivän. Koulutuspäivään osallistui Itämeren Portti Oy:n ja HSF Marine Oy:n henkilökunta.

Koulutuspäivä oli osa EU:n Central Baltic Interreg INTROSERV-hanketta, joka toteuttavat yhteistyössä Suomen Meripelastusseura ja Viron vapaaehtoinen pelastusjärjestö, Päästeliit.

Development of Integrated Trossi Service in Baltic Region (INTROSERV) -hankkeen tavoitteena on parantaa veneilijöiden ja pienvenesatamien turvallisuutta luomalla Itämeren alueelle yhtenäinen teknisen- ja kiireettömän avun järjestelmä. Lisäksi hankkeen aikana järjestetään veneilyturvallisuutta edistäviä koulutuksia ja tapahtumia verkossa sekä viidessä pilottivierasvenesatamassa Suomessa ja Virossa. Projekti toteutetaan tiiviissä yhteistyössä paikallisten meripelastusyhdistysten, vierasvenesatamien ja venekerhojen kanssa.

Satamahenkilöstön koulutuksen tavoitteena on, että koulutuspäivän jälkeen jokaisella satamatyöntekijällä on kyky toimia oikein vaaratilanteessa tai onnettomuuden sattuessa. Lisäksi opastamme omatoimiseen harjoitteluun.

Tarkoituksena on luoda pysyvä koulutusmalli pienvenesatamien henkilökunnalle. Suoritetusta turvallisuuskoulutuksesta sekä työntekijä että satama saavat todistuksen.

Koulutuspäivän ohjelma koostuu teoriatunneista ja käytännön harjoitteista. Rastikoulutuksessa toimitaan kolmessa noin viiden hengen ryhmässä. Kouluttajina toimivat Meripelastusseuran kouluttajat sekä paikallisen meripelastusyhdistyksen ja vapaapalokunnan hälytysosastojen jäsenet.

Tiivis paketti teoriaa ja käytäntöä

Hangon koulutuspäivän alkajaisiksi keskustelimme osallistujien kanssa satamatyöskentelyn turvallisuusriskeistä henkilökunnalle sekä veneiden oikeaoppisesta kiinnittämisestä pienvenesatamissa.

 

 

 

 

 

Ensimmäisellä rastilla osallistujat pääsivät kokeilemaan heittoliinan ja pelastusrenkaan heittämistä veteen pudonneelle sekä satama-altaaseen pudonneen pelastamista ja nostamista veneeseen.

Toisella rastilla osallistujat harjoittelivat henkeäpelastavaa hätäensiapua, elvytystä sekä defibrilaattorin käyttöä. Lisäksi keskusteltiin yleisimmistä satamassa tapahtuvista tapaturmista ja onnettomuuksista.

Kolmannella rastilla harjoiteltiin alkusammutusta sekä vaahtosammuttimella että sammutuspeitteellä. Rastilla keskusteltiin venepaloista ja niiden vaarallisuudesta satama-alueella.

Lopuksi pohdittiin vielä satamien turvallisuussuunnitelmia sekä harjoiteltiin toimintaohjekorttien laatimista erilaisiin niin tavanomaisiin kuin odottamattomiinkin tilanteisiin.

Päivästä jäi erittäin positiivinen mielikuva niin meille kouluttajille kuin osallistujillekin. Pienvenesatamien työntekijät pitivät koulutusta tarpeellisena ja hyödyllisenä, ja yhdessä toivommekin vastaavanlaisten koulutusten jatkuvan osana Meripelastusseuran toimintaa myös INTROSERV-hankkeen jälkeen.

Kiitos HSF Marinen ja Itämerenportin henkilökunnalle sekä ammattitaitoisille meripelastuksen, ensihoidon ja pelastuslaitoksen kouluttajille, jotka mahdollistitte koulutuspäivän onnistumisen.

Tuomas Puukko
Projektikoordinaattori

The post Turvallisuuskoulutusta Hangon satamahenkilökunnalle appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Meripelastusseuran värityskuvat mukaan lomalle

Pe, 07/03/2020 - 12:05
Ota mökille tai veneretkelle mukaan meripelastusaiheiset värityskuvat. Niiden kanssa riittää sadepäivinä mukavaa puuhaa perheen lapsille ja miksei aikuisillekin.

Kuvat voi tulostaa ja värittää puukynillä, tusseilla tai vaikka vesiväreillä. Voit myös vain ladata kuvat tietokoneelle ja värittää koneella. Tapa ja tyyli on vapaa.

Kuvan valmiista värityskuvasta voit halutessasi postata sosiaaliseen mediaan tunnisteilla #meripelastusvärityskuva ja #meripelastus.

Meripelastusseuran kolme upeaa värityskuvaa on piirtänyt Sara Huhtanen.

Lataa kuvat:

SMPS_Meripelastusalukset

SMPS_Meripelastusalus_ja_helikopteri

SMPS_Pelastustehtävä

The post Meripelastusseuran värityskuvat mukaan lomalle appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vapaaehtoisen Meripelastuksen Pelastusrengas -säätiön apurahat

Ti, 06/30/2020 - 12:02
Vapaaehtoisen Meripelastuksen Pelastusrengas -säätiö sr jakoi kokouksessaan 15.6.2020 apurahoja yhteensä 8 000 euroa.

Kokkolan Meripelastajille myönnettiin 1 500 euron avustus Tankarin saarella sijaitsevan, yhdistyksen tukikohtanakin toimivan Sireenitalon kunnostusta varten. Talo tullaan maalaamaan ja huonokuntoiset ovet, kuisti ja sisätilat korjaamaan.

Tankarin saaren Sireenitalo (kuva Anders Fredriksson).

Meri-Lapin Meripelastajille myönnettiin 1 500 euron avustus Tornion Leton veneilysatamaan sijoitettavan asematukikohtakontin kunnostamiseen.

Lisäksi säätiö myönsi Suomen Meripelastusseuralle 5 000 euron avustuksen Meripelastusseuran Strategia 2020-2025 -videon sekä muiden strategian viestintämateriaalien tuottamiseen.

Vapaaehtoisen Meripelastuksen Pelastusrengas -säätiön tarkoituksena on Suomen vapaaehtoisen meri- ja järvipelastustoiminnan kulttuuriperinnön vaaliminen ja säilyttäminen, vapaaehtoisen meri- ja järvipelastustoiminnan jatkuvuuden varmistaminen tukemalla toimintaa taloudellisesti sekä yleisön mielenkiinnon vireillä pitäminen näihin asioihin.

The post Vapaaehtoisen Meripelastuksen Pelastusrengas -säätiön apurahat appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Raumalle uusi pelastusvene

La, 06/27/2020 - 20:02
Tänään kastettiin Rauman Syväraumanlahden satamassa uusi pelastusvene, joka sai nimekseen Merihelppi. Rauman Meripelastusyhdistyksen käyttöön tuleva alus aloittaa päivystyksen heinäkuun lopulla. Kuvassa uutta pelastusvenettä kastamassa kummina toiminut, LähiTapiolan Lännen korvausjohtaja Kirsi Kivikaarre sekä Rauman yhdistyksen puheenjohtaja Tuomas Kaitila.

Merihelppi on rungoltaan 8,6 metriä pitkä, 2,8 metriä leveä ja se on varustettu kahdella 250 hevosvoiman perämoottorilla. Alumiinirunkoisessa veneessä on perustason meripelastus- ja ensiapuvarustus. Merihelpin huippunopeus on yli 45 solmua ja matkanopeus 35 solmua. Vene rakennettiin Kewatec Aluboatin telakalla Kokkolassa.

 

Lähitulevaisuudessa Suomen Meripelastusseura kilpailuttaa useamman PV2-veneen sarjan.

Merihelppi matkalla Kokkolasta Raumalle. Veneen huippunopeus on yli 45 solmua.

– Raumalle sijoitettavan PV248 Merihelpin avulla keräämme kokemuksia valmiin ammattivenekonseptin hyödyntämisestä pelastusveneen aihiona. PV2-veneiden on tarkoitus olla tulevaisuuden pelastusveneluokka, joka soveltuu miehityksen, ylläpidon ja kustannusten puolesta myös pienempien yhdistysten käyttöön, kertoo Meripelastusseuran tekninen päällikkö Taneli Mauno.

 

Rauman uusi pelastusvene on Rauman Meripelastusyhdistyksen ja Reijo Rautauoman säätiön yhteinen hanke, jota tuki lisäksi LähiTapiola.

The post Raumalle uusi pelastusvene appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Meripelastusseuran vapaaehtoisilla ennätyskiireinen juhannus

Ma, 06/22/2020 - 12:05
Vapaaehtoiset meripelastajat riensivät apuun vesillä juhannusviikonlopun aikana 176 kertaa. Juhannus oli kiireisin Meripelastusseuran historiassa.

Meripelastusseuran juhannuspäivystys, Operaatio Meritähti päättyi eilen illalla. Torstaista sunnuntaihin vapaaehtoiset meripelastajat hoitivat vesillämme 176 pelastus- ja avustustehtävää, mikä oli yli 20 tehtävää enemmän kuin viime vuonna. Valtaosa tehtävistä oli eriasteisia avustustehtäviä. Kaikkiaan vapaaehtoisilta sai apua 415 ihmistä ja 136 alusta.

Kiireisin meripelastajien juhannus oli Suomenlahdella, missä kertyi kaikista tehtävistä reilu kolmannes. Eniten tehtäviä hoitivat Espoon, Helsingin, Turun ja Kotkan meripelastusasemat, ja eniten havereita sattui lauantaina.

Puolet kaikista tehtävistä aiheutti veneen tekninen vika tai huollon laiminlyönti. Lähes 40 prosentissa syynä oli merimiestaidollinen virhe, virhearviointi tai suoranainen huolimattomuus. Meripelastajat kannustavatkin veneilijöitä valmistautumaan vesille lähtöön huolellisesti, kertaamaan hyvät merimiestaidot sekä ottamaan muut vesilläliikkujat huomioon.

The post Meripelastusseuran vapaaehtoisilla ennätyskiireinen juhannus appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Operaatio Meritähti – meripelastajat varautuvat kiireiseen juhannukseen

Ke, 06/17/2020 - 10:04
Juhannuksesta vesillä ennustetaan vilkasta. Vesilläliikkujien turvana päivystää 130 pelastusalusta ja lähes 1400 vapaaehtoista meripelastajaa ympäri maata. Meripelastusseuran Operaatio Meritähti kestää torstai-illasta sunnuntai-iltaan.

Poikkeusaika ja lämmin alkukesä ovat saaneet ihmiset lähtemään vesille sankoin joukoin, mikä näkyy myös meripelastustehtävien määrässä. Meripelastusseuran vapaaehtoiset miehistöt hoitivat viime viikonloppuna yli 80 pelastus- ja avustustehtävää. Toukokuun alusta tähän päivään on tehtäviä kertynyt yhteensä 404, joka on lähes 10 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Juhannus on aina kiireistä aikaa meripelastajille, mutta nyt varaudutaan poikkeuksellisen vilkkaaseen keskikesän juhlaan vesillä. Myös vesille lähtöön kannattaa valmistautua nyt tavallistakin huolellisemmin ja ennakoida mahdollisia ongelmatilanteita. Apu ei ehkä olekaan ihan lähellä.

Vastuullisesti vesillä

Uusi vesiliikennelaki tuli voimaan 1. kesäkuuta. Huviveneilijän kannalta lain tärkein uudistus on, että jokaisella vesikulkuneuvolla on oltava päällikkö, joka vastaa aluksen kulusta ja koko venekunnan turvallisuudesta. Päällikkö on vastuussa muun muassa turvallisuusvarusteista sekä siitä, että pelastusliivit on puettu olosuhteiden niin vaatiessa ja kaikki veneessä olevat osaavat toimia hätätilanteessa.

Vaikka laki ei sitä edellytäkään, meripelastajat neuvovat, että pelastusliivit pidetään päällä aina vesillä liikuttaessa. Hätätilanteessa liivien esiin ottamiseen ja pukemiseen ei useimmiten ole enää aikaa.

Tilastojen mukaan alkoholilla on osuutta valtaosassa juhannusten tapaturmaisista hukkumisista. Vapaaehtoiset meripelastajat suosittelevatkin juhlajuomien korkkaamista vasta, kun köydet on kiinni laiturissa. Jo melko pienikin määrä alkoholia heikentää arviointi- ja toimintakykyä eri tilanteissa vesillä.

Vastuullisen veneilijän turvalliset toimintatavat ehtii vielä kerrata Meripelastusseuran kaikille avoimilla Veneilytaito-verkkokursseilla osoitteessa veneilytaito.fi.

Päällikön velvollisuuksiin kuuluu myös varmistaa, että veneessä on asianmukaiset merikartat. Lue blogi merikartoista.

Avunpyynnöt

Vaara- tai hätätilanteessa vesillä soita aina hätänumeroon 112 tai meripelastuksen hälytysnumeroon 0294 1000 (merialueella).

Meripelastusseuran Trossi-palvelunumerosta 0800 30 22 30 saa apua vesillä niissä ongelmatilanteissa, joissa kyseessä ei ole vaaratilanne eikä avun saamisella ole kiire. Trossi-palvelunumero päivystää vuorokauden ympäri.

Jos olet epävarma, onko kyseessä kiireetön avustus vai vaaratilanne, soita aina hätänumeroon tai meripelastuksen hälytysnumeroon.

Vapaaehtoiset meripelastajat toivottavat hyvää ja turvallista juhannusta!

The post Operaatio Meritähti – meripelastajat varautuvat kiireiseen juhannukseen appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Etsimme teknistä asiantuntijaa

Ti, 06/16/2020 - 12:28
Oletko venealan osaaja, jolla on jo useamman vuoden kokemus alalta? Haluatko työskennellä ammattiveneiden rakennuttamisprojektien parissa yhteistyössä venevalmistajien ja vapaaehtoisten meripelastajien kanssa? Omaatko hyvät vuorovaikutustaidot ja aktiivisen työotteen? Jos vastasit kyllä, tule meille tekniseksi asiantuntijaksi!

Suomen Meripelastusseura on vuonna 1897 perustettu meri- ja järvipelastusyhdistysten keskusjärjestö, jonka toiminta perustuu vapaaehtoisten meripelastajien auttamishaluun ja pyyteettömään työhön. Päätehtävämme on auttaa merihätään joutuneita rannikolla ja sisävesillä. Meripelastusseuralla on käytössään 132 pelastusvenettä, jotka on sijoitettu eri puolille Suomea. Pelastusveneiden hankinnasta, korjauksista ja ylläpidosta vastaa Meripelastusseuran tekninen sektori.

Haemme nyt TEKNISTÄ ASIANTUNTIJAA vahvistamaan teknistä sektoriamme. Päävastuualueenasi on uusien pelastusveneiden rakennuttaminen sekä veneiden päivitysprojektit. Vastaat työssäsi myös useista muista teknisen sektorin tehtävistä yhdessä teknisen päällikön kanssa. Työ sisältää sekä toimistotyöskentelyä että käytännön tekemistä alustemme parissa.

Päätehtäviisi kuuluvat:
  • uudisalus- ja päivityskorjausprojektien rakennuttaminen
  • varuste- ja laitehankinnat sekä niihin liittyvät asiat
  • teknisen sektorin koulutustoiminta
  • aluskaluston katsastus
Odotamme sinulta:
  • vahvaa venealan tuntemusta ja työkokemusta
  • soveltuvaa teknistä koulutusta
  • yleisimpien Office-ohjelmien hallintaa
  • itsenäistä työotetta ja vastuuntuntoa
  • positiivista asennetta ja hyviä vuorovaikutustaitoja
  • julkisen hankintalainsäädännön tuntemus sekä Cad-ohjelmien hallinta katsotaan eduksi.

Tarjoamme vastuullisen ja itsenäisen työn matalahierarkkisessa asiantuntijaorganisaatiossa. Pääset osana kymmenen hengen toimistotiimiämme luotsaamaan vapaaehtoista meripelastustoimintaa uuden strategiamme mukaisille väylille. Toimistomme sijaitsee keskeisellä paikalla Helsingin Kaivopuistossa, osan työajasta voit suorittaa halutessasi myös etänä. Työ edellyttää myös ajoittain viikonlopputöitä ja matkustusvalmiutta (pääsääntöisesti Suomessa).

Teknisen asiantuntijan tehtävä on vakituinen ja kokopäiväinen. Toivomme, että pystyt aloittamaan syyskuussa 2020.

Lähetä vapaamuotoinen hakemus ansioluetteloineen ja palkkatoiveineen viimeistään 31.7.2020 sähköpostitse taneli.mauno@meripelastus.fi. Halutessasi voit liittää mukaan myös linkin enintään 1,5 minuuttia kestävään videoesittelyyn.

Lisätietoja teknisen asiantuntijan tehtävästä antavat:

tekninen päällikkö Taneli Mauno, p. 040 5616516 (22.6. ja 23.6. klo 12.00-16.00) taneli.mauno@meripelastus.fi

toimitusjohtaja Jori Nordström, p. 0400 656 171 (24.6. ja 25.6. klo 12.00-16.00) jori.nordstrom@meripelastus.fi.

The post Etsimme teknistä asiantuntijaa appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Taneli Maunosta Meripelastusseuran tekninen päällikkö

Ti, 06/16/2020 - 11:43
Suomen Meripelastusseuran hallitus on nimittänyt Taneli Maunon Meripelastusseuran tekniseksi päälliköksi. Hän aloittaa tehtävässä heti.

Taneli Mauno on työskennellyt Meripelastusseuran alustarkastajana vuodesta 2009 lähtien. Alustarkastajan tehtävien ohella hän on ollut mukana jo useammassa uudisaluksen hankintaprojektissa.

Teknisenä päällikkönä Taneli Mauno ottaa kokonaisvastuun Meripelastusseuran aluskaluston kehittämisestä. Työhön kuuluu myös teknisen sektorin johtaminen.

– Tämä on luonnollinen urakehitys Tanelille, joka on kuluneina vuosina ansainnut varauksettoman luottamuksemme, sanoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström.

Samalla Meripelastusseura luopuu vanhahtavasta ja huonosti tehtävää kuvaavasta alustarkastajan nimikkeestä. Teknisen päällikön työpariksi rekrytoidaan tekninen asiantuntija.

The post Taneli Maunosta Meripelastusseuran tekninen päällikkö appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Täydellistä merikarttaa metsästämässä

Ti, 06/16/2020 - 11:11
Ilman karttaa vesillä liikkuminen onnistuu tutuilla vesillä ja hyvissä olosuhteissa. Mutta pimeys, myrsky tai sumu, saattavat saada tututkin vedet näyttämään erikoiselta. Vierailla vesillä kartta on jo ehdoton. Sumussa suuntavaisto katoaa

Muutama vuosi sitten pelastusvene Viitasaari sai hälytyksen, pimeälle ja sumuiselle Keiteleelle, jossa kaksi henkilöä oli eksyksissä. He olivat lähteneet mökiltään, tarkoituksena matkata lyhyt matka mantereelle odottavan auton luokse. Sumu ja pimeys tekivät kuitenkin kepposet ja ikänsä kyseisillä vesillä liikkunut mies lähtikin 90 astetta väärään suuntaan. Edes naapurisaari ei tuntunut tutulta, kaikki näytti niin erilaiselta. Kuvaavaa oli, että pelastusvene Viitasaarenkin miehistö joutui ajamaan melkein uimavauhtia paikalle, niin sakea oli sumu ja karit pimeyden syleilyssä. Parin tunnin etsinnän jälkeen mies ja nainen löydettiin hieman kylmettyneinä, mutta muuten hyvävointisina. Millainen kartta olisi voinut veneilijöitä auttaa?

Paperinen merikartta on veneilijän luottokumppani

Paperiset merikartat ovat vuosikymmenet olleet veneilijöidenkin navigoinnin perusta. Nykyisin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuottamien karttojen hyvänä puolena ovat aineiston luotettavuus ja paperisena ne ovat sähköstä riippumattomina aina käytettävissä. Niiden heikkoutena on kuitenkin päivittyminen. Etenkään veneilijöiden suosimista karttasarjoista ei aina oteta taloudellisista syistä uusintapainoksia. Näin löydetyt kivet ja väylämuutokset siirtyvät toisinaan hitaasti valmiisiin karttoihin. Karttoja voi toki päivittää ilmaiseksi Traficomin Tiedonantoja merenkulkijoille -palvelussa, mutta harva veneilijä niitä kuitenkaan seuraa. Eikä paperikartalle muutenkaan saa GPS:n antamaa sijaintia kuin manuaalisesti.

ECDIS-järjestelmä on ammattilaisten apuri

Kauppamerenkulussa ja kansainvälisessä liikenteessä elektroniset merikartat ovat valtaosin jo syrjäyttäneet perinteiset merikartat. Kansainvälisen merenkulkuorganisaatio IMO:n hyväksymän ECDIS-järjestelmän avulla laivojen ei tarvitse ylläpitää massiivista paperikarttojen varastoa. Merenkulkijoiden työaikaa säästyy myös valtavasti, kun ajantasaiset päivitykset tulevat kootusti kunkin maan väylistä vastaavien viranomaisten tietoaineistoista. ECDIS voidaan myös yhdistää GPS:ään, jolloin laivan sijainti näkyy aina ajantasaisilla ja virallisilla merikartoilla. Tällainenhan palvelu olisi erinomainen myös veneilyyn. Mutta se olisi liian hyvää ollakseen totta. Käytännössä ECDIS vaatii toimiakseen massiiviset laitteistonsa varmistettuine sähkönsyöttöineen jne. Myös hinta kohoaa veneilijöille tähtitieteellisiin summiin.

Kätevät karttaplotterit

Kääntäkäämme katseet karttaplottereihin. Ne ovatkin mahtavia laitteita. Veneen sijainti näkyy reaaliaikaisesti sekä tarkasti ja kartan aluetta voi suurentaa ja pienentää miltei rajattomasti. Laitteet ovat myös toimintavarmoja, eivätkä vaadi jatkuvaa nettiyhteyttä. Tähän asti kaikki kuulostaa hyvältä. Jokaisella valmistajalla on kuitenkin omat käyttöliittymänsä, jolloin laitteiden näppäintekniikka vaatii totuttelua. Myös karttamerkinnät ovat eri valmistajilla erilaisia. Viitat, väylät ja loistot plottereilta löytää suhteellisen helposti, mutta muun muassa osa matalikoista ja kareista on saattanut jäänyt päivittämättä. Karttaplottereiden aineisto ei ole yhtä luotettava kuin kansallisten viranomaisten ylläpitämien aineisto. Ja vaikka käytössä olisikin uusin kartta, niin silti tietoon täytyy suhtautua varauksin. Ja jos sähkö loppuun, niin…

Kotimaisiin karttaohjelmistoihin piirtyvät maamerkit

Kotimaisia karttaohjelmistoja on myös tarjolla. Niiden etuna on usein se, että niihin on merikarttojen lisäksi yhdistettynä myös muita karttoja. Näin aineistosta saadaan tarkka, kun mukana on karien ja väylien lisäksi tiet, rakennukset ja maastonmuodot. Jos taas liikkuu kotimaassa nettiyhteyksien päässä, voi käyttää sähköisiä palveluja. Niissä tieto on usein ajantasaista, sillä aineistot päivittyvät Traficomin palvelusta merikarttojen tavoin. Veneen sijaintikin näkyy GPS:n ansiosta hyvin. Mutta se mutta. Jos nettiyhteys katoaa, saattaa karttakin jäädä päivittymättä ja näyttö on pelkkää valkoista.

Ja sitten meillä on se kansainvälisen suuryrityksenkin karttapalvelu ilmakuvineen. Merenkulkuun sitä ei ole tarkoitettu, mutta silti meripelastajat tapaavat vuosittain useita sen avulla eksyksiin päättyneitä veneilijöitä. Unohtakaamme se siis vesillä.

Tähystyksen tärkeys

Yhtä täydellistä merikarttaa veneilijöille ei ole olemassakaan. Siksi meripelastusseuran pelastusveneillä käytetään navigointiin sekä sähköisiä navigointiohjelmistoja, karttaplottereita, sekä merikarttoja. Niin ja tietysti se tärkein, katsotaan ulos ikkunoista!


Blogin kirjoittaja Jukka-Pekka Lumilahti on pitkän linjan vapaaehtoinen meripelastaja ja Helsingin Meripelastusyhdistyksen aktiivi.

Kuvat: Markku Tamminen, Seppo Lappalainen ja Traficom

The post Täydellistä merikarttaa metsästämässä appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Etsimme jäsenpalvelun ja taloushallinnon asiantuntijaa

Pe, 06/12/2020 - 09:28
Oletko asiakaspalvelun ja taloushallinnon osaaja? Etsimme Meripelastusseuran toimistolle jäsenpalvelun ja taloushallinnon asiantuntijaa määräaikaiseen työsuhteeseen 17.8.2020-30.9.2021 välille.

Suomen Meripelastusseura on vuonna 1897 perustettu meri- ja järvipelastusyhdistysten keskusjärjestö, jonka toiminta perustuu vapaaehtoisten meripelastajien auttamishaluun ja pyyteettömään työhön. Päätehtävämme on auttaa merihätään joutuneita rannikolla ja sisävesillä. Toimimme myös veneilyturvallisuuden parantamiseksi jakamalla veneily- ja turvallisuustietoa sekä edistämällä hyvää merimiestapaa. Suomen Meripelastusseura tarjoaa jäsenyhdistystensä jäsenille jäsenpalvelua, ylläpitää keskitettyä jäsenrekisteriä sekä hoitaa yhdistystensä jäsenmaksulaskutuksen.

Etsimme toimistollemme Helsinkiin asiakaspalvelun ja taloushallinnon osaajaa määräaikaiseen työsuhteeseen jäsenpalvelu- ja hallintopäällikön äitiysloman ajaksi. Kyseessä on kokopäiväinen työ, joka alkaa 17.8.2020 ja kestää syyskuun 2021 loppuun.

Jäsenpalvelun ja taloushallinnon asiantuntijana päävastuusi ovat Meripelastusseuran
• jäsenpalvelu ja -neuvonta
• keskitetyn jäsenrekisterin ylläpito
• jäsenmaksulaskutuksen toteutus
• eritellyt muut taloushallinnon tehtävät kuten myyntilaskutus, ostolaskujen käsittely ja maksuliikenne sekä
• toimiston ylläpidon hankinnat ja sopimusten valvonta.

Odotamme sinulta aikaisempaa kokemusta asiakaspalvelun ja taloushallinnon tehtävistä sekä mieluusti niihin soveltuvaa koulutusta. Hallitset O365-ympäristön ja sen yleisimmät ohjelmistot. Lisäksi tehtävässä onnistuminen edellyttää itsenäistä työotetta ja tehokasta tiedon omaksumista. Työsuhteen aluksi toteutamme kolmen viikon perehdytysjakson, jonka aikana työtehtävät siirtyvät asteittain vastuullesi.

Eduksi katsomme vapaaehtoisen meripelastustoiminnan tai järjestötoiminnan tuntemisen. Etua on myös Meripelastusseuran toiminnanohjausjärjestelmä Messin tai käytössämme olevan taloushallinnon ohjelmiston Fennoan kokemuksesta. Jäsenistömme koostuu suomen- ja ruotsinkielisistä jäsenistä, joten molempien kotimaisten kielten osaaminen auttaa työtehtävissä suoriutumisessa.

Tarjoamme vastuullisen ja itsenäisen työn matalahierarkkisessa asiantuntijaorganisaatiossa. Pääset osana kymmenen hengen toimistotiimiämme luotsaamaan vapaaehtoista meripelastustoimintaa uuden strategiamme mukaisille väylille. Toimistomme sijaitsee keskeisellä paikalla Helsingin Kaivopuistossa, osan työajasta voit suorittaa halutessasi myös etänä.

Kiinnostuitko? Laita ansioluettelosi sekä vapaamuotoinen hakemus palkkatoiveineen 30.6. mennessä sähköpostitse tiia-maria.tykka@meripelastus.fi. Haastattelut on tarkoitus toteuttaa viikon 28 (6.-10.7.) aikana.

Lisätietoja tehtävästä antaa jäsenpalvelu- ja hallintopäällikkö Tiia-Maria Tykkä puh. 040 584 5222 (soittoajat: 17.6. klo 10-12 ja 25.6. klo 13-15), tiia-maria.tykka@meripelastus.fi.

The post Etsimme jäsenpalvelun ja taloushallinnon asiantuntijaa appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Kemiönsaaren uusi pelastusalus on Mona

Ma, 06/08/2020 - 13:40
Kemiönsaaren meripelastajien PV3-luokan pelastusalus sai lauantaina yhdistyksen uudessa tukikohdassa, DB Marinassa Taalintehtaalla pidetyssä kastetilaisuudessa nimekseen Mona.

Sää oli tuulinen ja sateinen, Kemiönsaaren meripelastajien puheenjohtaja Calle Stormin mukaan juuri meripelastajille sopiva. Aluksen kummina toimi Klara Paul Konstsamfundetista sekä aluksen ja miehistön suojelijana emerituspiispa, professori Björn Wikström.

Aluksen kummi Klara Paul.

Uuden pelastusveneen nimi, Mona on aluksen hankintaa merkittävästi tukeneen Konstsamfundetin valitsema. Ruotsalainen näyttelijä Mona Mårtenson oli Konstsamfundetin perustajan, Amos Andersonin tyttöystävä.

Kymmenmetrinen, vesisuihkupropulsiolla varustettu PV3-luokan pelastusalus yltää 35 solmun maksiminopeuteen. Siinä on meripelastusvarustus, joka sisältää myös kevyen palonsammutus- ja tyhjennyskaluston sekä ensiaputehtäviin tarvittavat varusteet. Lisäksi veneessä on hydraulisesti avattava keulaportti, joka muun muassa parantaa mahdollisuuksia rantautua luonnonsatamiin ja helpottaa potilaan siirtoa veneeseen.

Ryhdy laivanvarustajaksi

Uusien pelastusalusten hankinta on Meripelastusseuralle iso taloudellinen ponnistus. STEA:n veikkausvoittovaroista myöntämä tuki kattaa hankintakustannuksista 70 prosenttia. Loput on Meripelastusseuran ja jäsenyhdistysten rahoitettava itse. Etsimmekin nyt tukijoita seuraavien pelastusalusten hankinnan omavastuuosuuksien kattamiseksi. Seuraavat uudet alukset sijoitetaan Meri-Lapin Tornion (PV3), Tammisaaren (PV3) ja Pirkanmaan Valkeakosken (PV2) pelastusasemille. Voisitko sinä tai yrityksesi olla uuden pelastusveneen Laivanvarustaja?

Ryhdy laivanvarustajaksi

The post Kemiönsaaren uusi pelastusalus on Mona appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Trossi-jäsenen palaute: Kympin suoritus

Pe, 06/05/2020 - 08:25
Tänä keväänä veneilyharrastuksen aloittaneet Aniina ja Kalle olivat viettämässä aurinkoista helatorstaita Saaristomerellä, kun matka tyssäsi pieneen virheeseen rantautuessa. Onneksi pariskunta oli hankkinut matkaveneen lisäksi myös Meripelastusseuran Trossi-jäsenpalvelun.

 

– Olimme luonnonsatamassa ja halusimme siirtyä varjon puolelta aurinkoisempaan paikkaan. Ankkuria laskiessa arvioin etäisyyden väärin ja ankkuriliina loppui pari metriä ennen rantaa, kertoo Kalle.
– Eipä siinä muuta kuin vaihde pakille ja peruuttamaan.

Moottorivenettä peruuttaessa ankkurin köysi pääsi kietoutumaan veneen potkurin ympärille. Ankkuri oli pohjassa ja piti veneen paikoillaan, mutta maihin sen paremmin kuin liikkeellekään ei päästy. Kalle ja Aniina soittivat Trossi-palvelunumeroon.

Apuun tuli Kemiönsaaren Meripelastajien pelastusvene Masto.
– Pelastusvene saapui noin tunnin päästä. Potkuriin sotkeutunutta köyttä ei ollut mahdollista irrottaa paikan päällä, joten nostettiin ankkuri ylös ja pelastusvene otti meidät hinaukseen, Kalle kertoo.

– Hinaus Taalintehtaan satamaan kesti pari tuntia. Kaikki sujui todella hyvin ja lopuksi sain pelastusveneen päälliköltä vielä parin sukeltajan yhteystiedot, jatkaa Kalle.
– Seuravana aamuna sukeltaja kävi irrottamassa köyden ja pääsimme jatkamaan matkaa.

Kalle ja Aniina ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun ja suosittelevat Trossia muillekin veneilijöille.
– Hyvää ja ammattitaitoista, täyden kympin arvoista palvelua.

Luvassa kaikkien aikojen veneilykesä

Kotimaan matkailun nousun myötä vesillä on vilkasta. Vauhdikkaasti alkaneella veneilykaudella on vapaaehtoisten meripelastajien apua tarvittu ennätystahtiin. Syitä matkan äkilliseen pysähdykseen on monia: moottoririkkoja, polttoainetankkien epäpuhtauksista johtuvia ongelmia, hihnojen katkeamisia ja akkujen tyhjenemisiä. Huollon merkitystä alkukaudesta ei suotta korosteta. Matalikolla matka voi pysähtyä pohjakosketukseen ja karilta irrotukseen tarvitaan apua. Köysi menee helposti potkuriin.

– Jos huomaat vesillä maltillista vauhtia kulkevan Meripelastusseuran punavalkoisen pelastusaluksen ja vähän matkan päässä takana toisen veneen, älä aja veneiden välistä, sillä käynnissä saattaa olla hinaus. Hinausköysi ei ole aina näkyvissä veden pinnalla, vinkkaa Meripelastusseuran turvallisuuspäällikkö Marko Stenberg.

Ongelmatilanteissa vesillä ihmiset pelastetaan aina, mutta veneen siirto vesillä on omistajan vastuulla ja summa voi nousta satoihin euroihin. Hankkimalla Meripelastusseuran Trossi-jäsenpalvelun varmistat veneellesi maksuttoman avun. Vapaaehtoiset meripelastajat hinaavat veneesi jäsenetuna sellaiseen satamaan, johon on saatavilla korjauspalveluita. 80 euron Trossi-jäsenmaksulla tuet samalla vapaaehtoista meripelastustyötä.

Hanki Trossi veneesi turvaksi ja tallenna puhelimeesi avovesikaudella 24/7 palveleva Trossi-numero: 0800 30 22 30.
Hätätilanteissa soita sisävesillä 112 ja merialueilla 0294 1000.

Tartu Trossiin

Kuvat: Aniina Räike

The post Trossi-jäsenen palaute: Kympin suoritus appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vastuullisesti vesillä – poikkeusajan ohjeet ja suositukset veneilijälle

To, 06/04/2020 - 09:41
Voimme myös poikkeusaikana nauttia vesilläolosta ja Suomen kauniista luonnosta veneillen, kun teemme sen vastuullisesti ja turvallisesti.

Meripelastusseura ja Suomen Purjehdus ja Veneily (SPV) toteuttivat yhdessä veneilijän ohjeistukset koronaepidemian ajalle. Ohjeistuksissa neuvotaan vastuulliseen veneilyyn ja käydään läpi, miten pelastus- ja avustustilanteessa tulisi toimia poikkeusaikana.

– Suomen kesä on hienoa aikaa. Noudattamalla näitä ohjeistuksia ja viranomaisten linjauksia voimme nauttia veneilystä raikkaassa ulkoilmassa. Otathan aina huomioon oman ja kanssaveneilijöiden terveyden ja muistathan, että voit omalla toiminnallasi hidastaa koronaviruksen leviämistä, SPV:n toiminnanjohtaja Jan Thorström sanoo.

Vapaaehtoiset meripelastajat tulevat apuun myös poikkeusaikana.

– Vesille lähtöön kannattaa valmistautua huolellisesti, koska poikkeusaikana avun saaminen voi kestää normaalia kauemmin, muistuttaa Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström.

– Jos kuitenkin tarvitset apua, näitä ohjeita noudattamalla suojaat pelastusalusten miehistöjä koronatartunnalta ja varmistat osaltasi, että meripelastajat pysyvät vesillä kaikkien turvana, Nordström jatkaa.

Lataa tästä pdf-muotoiset ohjeistukset suomeksi ja ruotsiksi.

 

The post Vastuullisesti vesillä – poikkeusajan ohjeet ja suositukset veneilijälle appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vapaaehtoisilla meripelastajilla ennätyskiireinen kevät

Ke, 05/27/2020 - 18:44
Meripelastusseuran vapaaehtoisten apua tarvitaan vesillä yhä useammin. Pelastus- ja avustustehtäviä on tänä keväänä kertynyt jo 154 kun viime vuonna samaan aikaan niitä oli 111. Meripelastajat kehottavat valmistautumaan vesille lähtöön huolella.

Vapaaehtoisten meripelastajien apua oli toukokuun viimeisen viikon alkaessa saanut yhteensä 267 ihmistä. Kiireisin meripelastajien kevät on ollut Suomenlahdella, jossa veneilykausi alkoi lämpimän kevään myötä tavallista aikaisemmin.

– Lämmin ja kaunis sää lisää selvästi tehtävien määrää. Toissa kesänä rikottiin lämpöennätyksiä ja myös Meripelastusseuran tehtävämäärä nousi ennätystasolle, kertoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström. – Tänä vuonna varaudumme myös kiireiseen kauteen. Uskon, että entistä useampi suuntaa vesille ja saaristoon, kun ulkomaanlomat on peruttu.

Suurin osa vapaaehtoisten meripelastajien tehtävistä aiheutuu veneeseen tulleesta teknisestä viasta tai veneilijän merimiestaidollisesta virheestä. Monessa tapauksessa pulaan joutuminen olisi voitu välttää panostamalla veneen huoltoihin ja päivittämällä varusteet.

– Vesille lähtöön kannattaa nyt valmistautua erityisen huolellisesti, koska poikkeusaikana avun saaminen saattaa kestää normaalia kauemmin, muistuttaa Jori Nordström.

Veneilytaidot kuntoon

Myös veneilijän oma osaaminen on nyt aika päivittää kuntoon.

– Maanantaina 1.6. voimaan tuleva uusi vesiliikennelaki edellyttää, että myös huviveneellä on päällikkö, joka vastaa veneen kulusta ja koko venekunnan turvallisuudesta, Jori Nordström kertoo. – Päällikkö on vastuussa muun muassa turvallisuusvarusteista sekä siitä, että pelastusliivit on puettu olosuhteiden niin vaatiessa ja kaikki veneessä olevat osaavat toimia hätätilanteessa.

Hyvään merimiestapaan kuuluvat turvalliset toimintatavat on helppo kerrata Meripelastusseuran Veneilytaito-verkkokursseilla. Kaikille avoin verkkokoulutus koostuu kolmesta kokonaisuudesta, jotka ovat Päällikön vastuu, Veneile turvallisesti sekä Toiminta hätätilanteessa. Tutustu kursseihin osoitteessa veneilytaito.fi.

The post Vapaaehtoisilla meripelastajilla ennätyskiireinen kevät appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Uudet PV3-luokan pelastusveneet käyttöön

Ma, 05/18/2020 - 11:18
Meripelastusseuran uusimman PV3-luokan pelastusveneen käyttäjäkoulutus pidettiin viikonloppuna Bågaskärin toimintakeskuksessa. Sunnuntaina alus suuntasi tuoreen miehistönsä kanssa kohti Kemiönsaaren asemapaikkaansa.

Sekä Kemiönsaaren dieseljet-propulsiolla kulkeva PV3 että Konnevedelle sijoitettava sarjan ensimmäinen perämoottoreilla varustettu vene on nyt vastaanotettu, ja ne aloittavat päivystyksen asemillaan kesäkuun aikana. Konneveden miehistön käyttäjäkoulutus järjestetään tulevana viikonloppuna.

PV3 valmiina lähtemään Kemiönsaaren meripelastusasemalle (kuva Tuomas Kalanti). Kemiönsaaren miehistön käyttäjäkoulutusta (kuva Tuomas Kalanti).

 

PV3-sarjan ensimmäinen alus, PV Aisko on ollut Helsingin Meripelastusyhdistyksen käytössä jo viime kesästä lähtien, ja se suoritti viime kaudella 75 pelastus- ja avustustehtävää. Sarjan seuraavat veneet sijoitetaan suunnitelmien mukaan Tornioon ja Tammisaareen, ja ne valmistuvat kesällä 2021.

PV Aisko ja Konneveden pelastusvene Helsingin Matosaaren asemalla (kuva Sari Leppävuori). Ryhdy Laivanvarustajaksi

Uusien pelastusalusten hankinta on Meripelastusseuralle iso taloudellinen ponnistus. STEA:n veikkausvoittovaroista myöntämä tuki kattaa hankintakustannuksista 70 prosenttia. Loput on Meripelastusseuran ja jäsenyhdistysten rahoitettava itse. Etsimmekin nyt tukijoita seuraavien pelastusalusten hankinnan omavastuuosuuksien kattamiseksi. Seuraavat uudet alukset sijoitetaan Meri-Lapin Tornion, Tammisaaren ja Pirkanmaan Valkeakosken pelastusasemille. Voisiko sinun yrityksesi olla uuden pelastusveneen Laivanvarustaja? Lue lisää

Ryhdy laivanvarustajaksi

The post Uudet PV3-luokan pelastusveneet käyttöön appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Uusi vesiliikennelaki korostaa päällikön vastuuta

Ti, 05/12/2020 - 17:29
Veneilyyn liittyvä lainsäädäntö on ollut pirstaleista ja vanhentunutta. Kesäkuun alussa voimaan tuleva uusi vesiliikennelaki tarkentaa pelisääntöjä ja lisää päällikön vastuuta.

Suomi on maailman venetiheimpiä maita väkilukuun suhteutettuna. Maassamme arvioidaan olevan lähes 1,2 miljoonaa huvivenettä. Lukuun sisältyvät toki myös soutuveneet ja muut pienemmät veneet.

Uusi vesiliikennelaki ajanmukaistaa ja kokoaa yhteen vesiliikenteen liikennesäännöt ja liikennemerkit. Uudistuksen tavoitteena on lisätä vesiliikenteen turvallisuutta ja vastuullista veneilyä.

Päällikkö vastaa

Uuden lain mukaan jokaisella vesikulkuneuvolla on oltava päällikkö, joka vastaa sen kulusta ja koko venekunnan turvallisuudesta. Veneen kunnosta huolehtiminen ja veneessä olevien riittävä ohjeistaminen on myös päällikön vastuulla.

Lisäksi päällikön vastuulle kuuluu, että kaikilla on pelastusliivit päällä olosuhteiden niin vaatiessa. Olosuhteiden arvioinnissa pitää ottaa huomioon erityisesti sää, mutta myös käytössä olevan veneen tyyppi ja nopeus sekä mukana olevien mahdolliset henkilökohtaiset rajoitukset.

Vesikulkuneuvossa on käytettävä asianmukaisia merikarttoja ja merenkulkujulkaisuja, jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua. Plotteri ei riitä, koska sen kartta-aineistot voivat olla vanhoja ja puutteellisia.

Myös veneessä vaadittavien varusteiden mukanaolo ja kunto ovat päällikön vastuulla. Pelastusliivien tai kelluntapukineiden lisäksi muita pakollisia varusteita moottorikäyttöisessä veneessä tai yli viiden metrin pituisessa purjeveneessä ovat tyhjennysväline ja veneen koosta riippuen airot, mela tai ankkuri köysineen. Moottoritehon kasvaessa tai mikäli veneessä on esimerkiksi polttolaitteita, tulee mukana olla lisäksi käsisammutin.

Mikä muu muuttuu?

Uuden lain myötä vuokraveneeksi lasketaan ainoastaan miehitettynä vuokrattava vene. Pelkän veneen vuokraaminen siis helpottuu. Vuokraveneitä ei jatkossa tarvitse enää katsastaa ja erilliset varustevaatimukset poistuvat. Tulonhankkimistarkoituksessa toimivalta vuokraveneen kuljettajalta edellytetään kuitenkin vuokraveneen kuljettajan pätevyyskirjaa, ja toimintaan sovelletaan merilakia.

Vesikulkuneuvojen rekisteröintiin laki ei tuo suuria muutoksia. Jatkossakin kaikki moottorilla tai purjeella varustetut vesikulkuneuvot, joiden rungon pituus on vähintään 5,5 metriä tai moottoriteho vähintään 15 kilowattia, on rekisteröitävä. Ulkomailta ostettujen veneiden rekisteröintiä laki helpottaa, sillä jatkossa on mahdollisuus purjehtia vene Suomeen ja hoitaa rekisteröinti seitsemän vuorokauden kuluessa maahan saapumisesta.

Vesiliikenteen sanktiojärjestelmä on myös uudistettu ja lakiin on tuotu rikesakkojärjestelmän tilalle liikennevirhemaksu. Se voidaan määrätä esimerkiksi varustepuutteista, ylinopeudesta tai kulkuvalojen käyttämättä jättämisestä.

Tutustu uuteen vesiliikennelakiin.

Trossi on vastuullisen veneilijän merkki

Vastuullinen veneilijä ottaa turvallisuusasiat vakavasti. Ennen vesille lähtöä hän panostaa veneen huoltoon, tutustuu uuteen vesiliikennelakiin ja kertaa merimiestaidot. Vesillä hän noudattaa hyvää merimiestapaa ja huomioi muut vesilläliikkujat. Veneensä turvana fiksulla veneilijällä on kaiken varalta Meripelastusseuran Trossi-jäsenpalvelu.

Turvalliseen vesillä liikkumiseen kuuluvat tiedot ja taidot kertaat kätevästi verkossa, veneilytaito.fi.

(Uutta vesiliikennelakia käsittelevä teksti on lyhennelmä Trossi-jäsenlehdessä julkaistusta Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Kimmo Patrakan artikkelista. Kuva Traficom.)

The post Uusi vesiliikennelaki korostaa päällikön vastuuta appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Sivut

Tekninen toteutus: W3 Group